Diversiteitsbarometer CSA: Vrouwen worden vaker gestereotypeerd in radioreclame

FacebookTwitterLinkedIn

Volgens de eerste barometer van de Conseil Supérieur de l’Audiovisuel (CSA) over gelijkheid en diversiteit op de radio, worden vrouwen vaker gestereotypeerd in commerciële radioreclame dan mannen. Vrouwen worden ook vaak gestereotypeerd in “minder inspirerende rollen en kenmerken”.

Twaalf procent van de commerciële communicatie (reclame en sponsoring) die door de CSA werd geanalyseerd, vertoonde sterke stereotypen. Er waren 72 stereotiepe mensen bij betrokken, waarvan 61% vrouwen waren. De vier meest voorkomende stereotypen van vrouwen waren die van ‘de vrouw die haar emoties niet onder controle had’, ‘de oppervlakkige of niet erg intelligente vrouw’, ‘de vrouw die de leiding had over huishoudelijke en gezinstaken’ en ‘de sensuele verleidelijke vrouw’.

Stereotypen die met mannelijke personages worden geassocieerd zijn positiever: ‘de mannelijke avonturier’ of ‘de doe-het-zelf-expert’. In het bijzonder is er een sterke associatie van mannen en hun barbecue, die een beeld weergeeft van mannelijke gezelligheid. “Het lijkt wel alsof  op dat moment mannen bij de ‘club’ horen, terwijl wanneer vrouwen koken ze zouden vastzitten in een dagelijkse routine”, merkt CSA-onderzoekster Camille Laville op.

Meer informatie in ons Franstalig artikel.