De halfjaarcijfers van Roularta: de winstgevendheid neemt toe

FacebookTwitterLinkedIn

Terwijl de omzet van mediagroep Roularta het eerste halfjaar licht gedaald is (-2,4%) van 154 naar 150 miljoen, nam de winstgevendheid toe in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar.

 

De reclame-inkomsten voor televisie (+22,3 procent) en voor internet (+15,1 procent) namen sterk toe. Er is een lichte afname van de reclame-inkomsten gratis pers (-5,5%). Bij De Zondag groeide de publiciteitsomzet (+3,6%). De advertentie-inkomsten van Krant van West-Vlaanderen daalden licht (-5,7%). De daling van de publiciteit bij magazines met 1,6% wordt volledig toegeschreven aan de stopzetting van de magazines Industrie en Flows.

 

De operationele cashflow (EBITDA), een ruwe maatstaf voor de winstgevendheid, is gestegen met 53,4% tot 22 miljoen euro. De marge bereikte voor het eerst 14,6% op omzet.

 

De Franse activiteiten, die verkocht werden in juni aan Altice Media Group, hebben nog een negatieve impact van 3,9 miljoen op die cijfers. Het nettoresultaat toerekenbaar aan de aandeelhouders komt uit op 9,9 miljoen. Per aandeel betekent dat 79 eurocent.

 

“Onvoldoende visibiliteit bij alle media maakt het moeilijk een prognose te maken voor het volledige tweede semester”, meldt Roularta in een toelichting. De reclameportefeuille voor het derde kwartaal in België toont een stijgende omzet voor de printactiviteiten en de audiovisuele media, en een stabilisering van de internetactiviteiten.

 

Bron: Knack.