Dagelijkse Kost van productiehuis Hotel Hungaria belangrijkste bron van inspiratie voor Vlaming tijdens lockdown

FacebookTwitterLinkedIn

Het mag duidelijk zijn: het coronavirus doet iets met ons eetgedrag. We koken meer en we kopen ook anders in de supermarkt. Dat blijkt uit de CoronaCookingSurvey, een grootschalig internationaal onderzoek van de Universiteit Antwerpen in samenwerking met de UGent en de KU Leuven.

In het onderzoek werd ook gekeken naar hoe de media ons kook- en eetgedrag beïnvloeden. “Traditioneel komen Jeroen Meus en zijn programma Dagelijkse Kost in bijna alle studies naar voor als de belangrijkste inspiratiebron voor mensen die zelf willen koken. Merkwaardig, het versterkte zich nog in tijden van corona. De Vlaming probeert duidelijk meer zelf te koken. De klassieke barrières daarvoor zijn een gebrek aan tijd en twijfels over de eigen kookkunsten. Maar mensen die meer tijd hebben en zich de vaardigheden aanleren, zouden later ook blijven koken.”

Er is een enorme stijging in bezoekersaantallen en zoekopdrachten op de website van Dagelijkse Kost. Opvallend is dat mensen vooral zin hebben in simpele gerechten. Zo zochten 134% meer kijkers naar het recept voor stoofvlees en spaghettisaus, was er een stijging van 230% in het zoeken naar het recept voor zelfgebakken wafels, 216% naar pannenkoeken en maar liefst 929,5% naar zelf brood bakken. Het bewijst meteen de kracht van online content: recepten van het eerste uur zijn na meer dan tien jaar Dagelijkse Kost nog altijd even relevant.

Producent Hotel Hungaria bepaalt de digitale contentstrategie van het programma en trekt consequent de kaart van inspiratie en positiviteit. “De uitgekiende contentstrategie brengt de kook-newbies naar de website en social media zijn hierbij het belangrijkste conversiekanaal. Dagelijkse Kost bewijst dat een merk vandaag relevant is – en blijft – door het aanbieden van content op maat die inspireert.”

Hotel Hungaria blijft er als media- en marketinghuis dan ook van overtuigd dat merken vandaag moeten blijven investeren in “content as a service”. “Dat kan door als merk ‘eigen content’ aan de kernactiviteiten toe te voegen of door die te integreren in bestaande contentplatformen. Hoe dan ook, een doordachte strategie en gepersonaliseerde content op de juiste kanalen zijn de basisingrediënten voor een langetermijnrelatie met de consument.”