CIM-luistercijfers: Commercieel marktaandeel van RMB bedraagt 49,3%

FacebookTwitterLinkedIn

Het CIM publiceerde de resultaten van de laatste golf van zijn RAM-studie. Het veldwerk vond plaats van januari tot april 2022.

De radio’s in regie bij RMB trekken dagelijks bijna 1,5 miljoen luisteraars. Dat is een stijging van 2% in vergelijking met de vorige golf. Wekelijks bereiken alle zenders samen ruim 2,35 miljoen luisteraars.

Het commerciële marktaandeel van RMB neemt 1% toe versus de vorige golf en bedraagt 49,3%. De regie beschikt dus over de helft van het potentieel van het koopbare radioaanbod in het zuiden van het land.

De merken in regie

NRJ blijft de best beluisterde radio bij de jongeren, wat blijkt uit zijn leiderspositie bij de 12-24-jarigen, met een weekbereik van 24%. De ‘Hit Music Only’-zender trekt wekelijks ruim 186.500 jonge luisteraars. Met een dagbereik van 148.265 luisteraars is NRJ de tweede Franstalige radiozender die het meest geconsumeerd wordt door 18-44 jarigen.

Vivacité is de tweede Franstalige radiozender in marktaandeel bij de 12+. Qua commercieel marktaandeel noteren we een stijging van bijna 3%, de mooiste prestatie in deze golf voor alle Franstalige radiozenders samen. Vivacité is ook de dagelijks best beluisterde radiozender bij de 12+ en bereikt 527.000 individuen.

Tipik telt dagelijks 160.000 trouwe luisteraars en heeft een stabiel bereik. Het 360°-merk dat mikt op generatie Y lijkt in zijn opzet geslaagd te zijn, getuige de stijging van het dagbereik met ruim 15% bij de 12-24-jarigen.

DH Radio blijft golf na golf vooruitgang boeken. Het dagbereik is met ruim 11% gestegen, wat van DH Radio de Franstalige radiozender maakt die in deze laatste golf de meeste nieuwe luisteraars trok. De zender blijft bovendien het meest selectief op zelfstandigen in het zuiden van het land.

La Première blijft de referentieradio voor managers. Het aantal wekelijkse luisteraars in deze doelgroep neemt toe met 9%.