Best Brands Awards komen naar België

FacebookTwitterLinkedIn

In 2004 introduceerde Serviceplan Group, de hoofdzetel van Serviceplan te München, de eerste editie van ‘Best Brands Awards’. Het werd beschouwd als dé barometer van de prestaties van merken. Deze rangschikking maakt gebruik van een panel van consumenten en meet de beste merken op basis van een studie uitgevoerd door GfK op twee criteria, namelijk het reële economische succes op de markt en de emotionele dimensie van het merk bij de consument. De ‘Best Brands Awards’ weten als eerste deze twee aspecten te combineren.

 

Het innoverende concept van dit jaarlijkse evenement werd geëxporteerd naar diverse landen, waaronder China in 2014 en Italië in 2015. In 2016 worden deze ‘Best Brands Awards’ voor het eerst in België georganiseerd tijdens een gala-avond op 17 maart 2016 in het Koloniënpaleis te Tervuren.

 

De Best Brands zijn het resultaat van een breed, multisectorieel, online onderzoek uitgevoerd door GfK met een panel van consumenten (1.500 huishoudens) zonder betrokkenheid van een jury. Zo behoudt het een uniek en objectief karakter voor elke markt waar het concept aanwezig is.

 

De Best Brands worden toegekend in drie categorieën, plus één categorie naar keuze van het gastland. De drie belangrijkste zijn ‘Best Product Brand`, ‘Best Corporate Brand` en ‘Best European Brand`. De door België gekozen categorie zet de lokale topmerken in de kijker via de ‘Best Belgian Brands`.

 

In samenwerking met GfK België heeft Serviceplan gekozen om zich toe te leggen op de volgende sectoren: FMCG, SMCG, Auto, Financiële Diensten, Fashion en Energie. Elke sector valt dan ook onder een reeks goed gedefinieerde categorieën.