Wie zijn de journalisten? Een studie van Younomie in Frankrijk

FacebookTwitterLinkedIn

Onze collega’s van MediaSpecs.fr schreven een interessant artikel over een enquête onder Franse journalisten.

 

De pijler Younomie van L`Argus de la Presse, die de mediasector en communicatieprofessionals met elkaar verbindt, heeft een enquête afgenomen bij 678 journalisten tussen juni en augustus 2013 om te weten wie zij echt zijn. Dit is opgedeeld in drie delen: Wie zijn de ondervraagden? Hoe werken ze? Hoe leven ze? Hier vindt u een kort overzicht van de resultaten.

 

 

Wie zijn de ondervraagden?

De enquête toont aan dat er een gelijke verdeling is tussen mannen en vrouwen in de journalistieke sector. 51% van de geïnterviewden zijn mannen en 49% zijn vrouwen. Het merendeel werkt in de geschreven pers: 77% werkt bij papieren bladen en 42% bij digitale geschreven pers. 39% zijn journalisten die voor de beide tegelijkertijd werken. Het kleinste percentage (7%) doet aan TV-journalistiek. Het merendeel van de ondervraagden van deze enquête (60%) zijn ervaren, ze werken al tien jaar of meer in de sector.

 

Hoe werken ze?

In de journalistiek is tijd van groot belang. De tijd om na te denken, om opzoekwerk te doen, om te schrijven, om uit te geven… Het is een reële druk waarmee men moet kunnen leven. Het merendeel van de ondervraagden zegt dat de tijd die ze in de productie van content investeren, het belangrijkst is. Daarna komt het opzoekwerk naar complementaire informatie en documenten. De argumentatie om onderwerpen te plaatsen en te overtuigen lijkt de minste tijd in beslag te nemen voor het merendeel van de geïnterviewden.

 

Meer dan 40 procent van de journalisten vinden dat de rol van hun beroep is om het publiek zaken uit te leggen en zin te geven, nadat ze grondig onderzoek en analyse hebben uitgevoerd. Voor de andere ondervraagden moeten journalisten meer informatie weergeven, overbrengen en de lezer vermaken.

 

De meerderheid denkt dat relationele netwerken onmisbaar zijn in hun beroep en dat persberichten, persdossiers en andere media redelijk belangrijk zijn. Persconferenties zijn in vergelijking daarmee weinig nuttig tot zelfs verwaarloosbaar.

 

Time management en omgaan met druk is fundamenteel voor de meerderheid van de interviewees, terwijl expertise in een bepaald domein dat helemaal niet is. Voor expertise kiezen ze ervoor zich te omringen met goede contacten. Een essentiële eigenschap in dit beroep is om zijn persoonlijke overtuigingen in vraag te kunnen stellen.

 

Hoe leven ze?

Voor 52% van de personen die op de enquête antwoordden, zijn de nieuwe technologieën een geliefkoosd hulpmiddel in de meerderheid van de gevallen. 29% denkt echter dat men ervoor moet opletten en met voorzichtigheid moet behandelen. Eén journalist op vier ziet blogs als concurrentie. De nieuwe communicatie- en informaticatechnieken representeren de grootste verandering in de journalistieke praktijk van de vijf laatste jaren.

 

Deze enquête bevat facultatieve vragen waarop niet iedereen geantwoord heeft. Verrassingen en ontgoochelingen, goede raad aan toekomstige journalisten, sterke of grappige boodschappen die sommige professionelen graag meegeven, besloten deze enquête. Voor meer details: www.argus-presse.fr.