Vlaanderen viert 30 jaar populaire televisie: lancering groot succes dankzij Kunstzaken en 4 auto’s…

FacebookTwitterGoogle+LinkedIn

Wat voorafging: Enkele maanden voor 1 februari 1989 had de directie van de BRT de culturele opvoeding van de Vlamingen een versnelling hoger geschakeld. Het TV-publiek kreeg klokvast om kwart voor 8 ’s avonds het culturele actua-magazine “Kunstzaken” te zien. Klokvast, 5 dagen per week. Dit was een soort programma dat vandaag amper nog kans zou maken in off-primetime op een gespecialiseerde cultuurzender. Vlaanderen moest opgevoed worden.

Ondertussen hadden de Vlaamse magazine- en dagbladuitgevers jarenlang de komst van commerciële televisie proberen tegen te houden. Ze waren terecht bang dat hun reclame-inkomsten zouden dalen. Uiteindelijk hebben 9 uitgevers zelf het initiatief genomen. Ze kregen van de politiek een licentie voor een commerciële zender en waren beschermd door een exclusiviteit voor 19 jaar.

De uitgevers onder leiding van Jan Merckx hadden nu wel een licentie, maar ze hadden geen idee hoe die zender technisch en inhoudelijk moest gemaakt worden. De zoektocht naar TV-talent bracht hen bij het duo Mike Verdrengh en Guido Depraetere. Zij hadden al kunnen experimenteren met populaire programma’s op de openbare zender en hadden een duidelijk concept.

Op 1 februari 1989 was het zover. VTM (afkorting voor Vlaamse Televisie Maatschappij, de naam van het bedrijf) verbaasde Vlaanderen en de Brusselse reclamewereld met een openingsshow met veel glitter en glamour.

In de week die volgde bracht wijlen Walter Capiau een Vlaamse editie van Rad van Fortuin. Die eerste week gaf hij in de eindronde 4 keer een auto weg. Wat een opluchting voor de TV-kijkers, elke avond een beetje ontspanning. Dit was de start van een jarenlang succes.

De tandem “Guido&Mike” bracht internationaal bewezen succesprogramma’s naar Vlaanderen, maar gemaakt door Vlamingen voor Vlamingen. De kijkers reageerden enthousiast. Het was de bevrijding van de culturele opvoeding door BRT. Het was niet meer nodig om te vluchten naar de Nederlandse zenders voor een beetje TV-plezier.

De Vlamingen waren terecht fier op de kwaliteit die ze elke avond op het scherm kregen. De internationale succesprogramma’s werden aangevuld met fictie en non-fictie van eigen bodem.

Het pioniersduo “Guido&Mike” heeft met vaste hand richting gegeven aan de eerste succesjaren. Ze hebben zich snel omringd met alle mogelijk talent. Het Huis van de Vele Talenten aan de Medialaan werd een gewaardeerd alternatief van het Huis van Vertrouwen.

De aandeelhoudersstructuur werd met de jaren duidelijker. Van 9 aandeelhouders ging het naar 2 en vandaag 1. Dankzij de visie van Christian Van Thillo staat er nu een sterk bedrijf dat vast gelooft in de kracht van populaire media. Populaire televisie heeft zich ondertussen al regelmatig opnieuw uitgevonden. De televisiezender van 30 jaar geleden is uitgegroeid tot een multi-mediabedrijf waar de nieuwste media naadloos worden geïntegreerd.

Vandaag wordt 30 jaar populaire televisie gevierd. In elk geval heeft VTM bijgedragen tot meer Vlaams zelfvertrouwen. De bijdrage van Kunstzaken en de 4 auto’s heeft zijn effect gehad.

BK.