Secondfloor en UPR Agency lanceren het nieuwe communicatiemodel ‘HOPE’

FacebookTwitterLinkedIn

Consumenten stellen steeds meer vertrouwen in merken met een onberispelijke reputatie en een authentiek engagement voor een betere wereld. Duurzaamheidsbewustzijn is niet langer enkel een trend, maar wordt de norm. Als bedrijven hun voortbestaan en verdere ontwikkeling willen verzekeren, moet het streven naar een betere wereld deel uitmaken van hun missie, bedrijfsprocessen en communicatie. Veel Belgische bedrijven zijn hiervoor vandaag niet klaar. Voor hen lanceert secondfloor in samenwerking met Erik Struys van UPR Agency het nieuwe communicatiemodel ‘HOPE’.

Heel wat bedrijven in ons land worstelen met de vraag hoe ze relevant kunnen blijven voor hun consumenten nu die hun aankopen steeds meer laten bepalen door duurzame keuzes. Met HOPE-model voor ‘purpose’-gedreven communicatiestrategieën beantwoorden Olivier Bialek en Alain Frisson van secondfloor in samenwerking met Erik Struys, expert in reputatie- en stakeholdermanagement en partner bij UPR Agency, deze vraag. Ze richten zich hierbij prioritair tot de doelgroep van middelgrote en grote Belgische bedrijven.

Het multidisciplinaire trio achter HOPE is ervan overtuigd dat bedrijven en merken, om relevant te blijven voor hun stakeholders, meer dan ooit een hoopvol perspectief moeten bieden. Hiervoor moeten ze de problemen van consumenten beantwoorden, hen beschermen, ermee samenwerken en innoveren in het maatschappelijk belang.

Alain Frisson, Brand Strategist bij secondfloor: “Met HOPE ontwikkelden we een 360° branding- & reputatiemanagementmodel dat Belgische bedrijven toegang moet geven tot purpose gedreven communicatiestrategieën die het vertrouwen versterken en hoop bieden aan consumenten. Hierdoor zullen ook Belgische bedrijven en merken meer onderscheidend, inspirerend en
maatschappelijk geëngageerd zijn. Internationale bedrijven hebben deze stap vaak al eerder gezet en beschikken hierdoor over een competitief voordeel. Het is nu de uitdaging voor onze bedrijven om die achterstand versneld in te halen.”

Reputatie en consumentenvertrouwen gaan hand in hand

De analyse van de missie van 100(*) Belgische bedrijven door UPR Agency bevestigt de noodzaak om meer te investeren in de bedrijfs- en merkreputatie en het vertrouwen bij consumenten. Bij 1 op 3 bedrijven komt het streven naar een betere en veiligere wereld niet in hun missie voor. Bijna de helft van de bedrijven toont verder geen uitgesproken betrokkenheid bij de noden van hun stakeholders. Bijna 1 op 5 bedrijven bevestigt ook dat door corona hun missie aan herziening toe is.

Erik Struys van UPR Agency: “Al voor de coronapandemie stonden bedrijven onder druk om zich verantwoordelijker te gedragen. Vandaag zien we dat deze druk enkel toenam. Bedrijven moeten laten zien dat ze zich bekommeren om de samenleving en het milieu, en niet alleen om hun winstcijfers. Maar liefst 55,2%(**) van de consumenten zegt immers voor merken te kiezen die gedreven zijn door maatschappelijk verantwoord doel. 57%(***) van de consumenten geeft aan dat ze bereid zijn om hun koopgedrag te veranderen als dat meer maatschappelijk verantwoord is. Hiermee is een kantelpunt bereikt waarop bedrijven, organisaties of merken duurzaam moeten zijn, of niet. Een corona-proof missie, goede reputatie en stakeholdermanagement zijn daarom cruciaal.” 

Innovatief marketing denken voor ieder bedrijf

Het HOPE-model is een interactief traject waarbij vertrokken wordt van de vraag of de missie van het bedrijf, organisatie of merk toekomstproef is en beantwoordt aan de maatschappelijke noden van de stakeholders. Het model resulteert in een hands-on communicatiestrategie die consumenten hoop, vertrouwen en inspiratie biedt in tijden waarin alles onzeker lijkt. De vraag hiernaar bij bedrijven is reëel, zo blijkt uit recent marktonderzoek van de initiatiefnemers.

Olivier Bialek, oprichter en creatief directeur van secondfloor: “Het HOPE-model is toegankelijk voor elk type bedrijf, organisatie of merk, ongeacht de grootte. Als middelgrote Belgische onafhankelijke speler richten we ons prioritair op middelgrote en grote Belgische bedrijven die op zoek zijn naar een strategische en pragmatische communicatiepartner met een 360° aanpak. In deze disruptieve tijden bieden we met HOPE een methode voor de realisatie van een effectieve, haalbare strategie gekoppeld aan een geloofwaardige operationele uitrol.” 

 

* De cijfers blijken uit kwantitatief marktonderzoek door het onafhankelijk onderzoeksbureau iVox in opdracht van UPR Agency bij 250 Belgische werkgevers (maximale foutenmarge 6,16%) en een kwalitatieve analyse van de missie van 100 Belgische bedrijven. De onderzoeken werden uitgevoerd in de tweede helft van 2020.
** De Duurzame Belg, Wim Vermeulen en prof. dr. Gino Verleye, Lannoo 2020
*** Kearney Earth Day Consumer Sentiments Survey 2020