Sanoma brengt Belgische en Nederlandse media-activiteiten samen, Hans Cools verlaat bedrijf in februari

FacebookTwitterLinkedIn

 

Na twaalf maanden van intensieve gesprekken en grondig onderzoek heeft Sanoma beslist haar Belgische en Nederlandse media-activiteiten te bundelen. De keuze voor een gecombineerde toekomst maakt meteen een einde aan de gesprekken met potentiële overnamekandidaten.

 

Vanaf 1 januari creëert Sanoma een nieuwe strategische business unit die haar Nederlandse en Belgische mediabedrijven zal omvatten. De samengevoegde bedrijven zullen geleid worden door de huidige Nederlandse CEO Peter de Mönnink.

 

Henk Scheenstra, huidig COO Content Media in Nederland, is aangesteld als Voorzitter van de Raad van Bestuur van Sanoma Media Belgium. Scheenstra zal aan Peter de Mönnink rapporteren. Sanoma streeft er naar om het integratieproces binnen de twaalf maanden te voltooien. Het doel is om te groeien, alle mogelijke synergieën en integratie-opportuniteiten te benutten en de kennis en ervaring van beide bedrijven optimaal in te zetten.

 

In het kader van deze verandering geeft CEO Hans Cools zijn verantwoordelijkheden door aan Voorzitter Henk Scheenstra en aan CFO Yves Berlize, die tot COO benoemd wordt. Berlize is ook verantwoordelijk voor het groeiprogramma van Sanoma Media Belgium. Na een overgangsperiode zal Cools in februari het bedrijf verlaten.

 

Harri-Pekka Kaukonen, Voorzitter en CEO van Sanoma Group: “Er was veel interesse van potentiële overnamekandidaten, maar onze finale analyse wees uit dat het beste groei-, financieel en structureel potentieel voor ons lag in het combineren van de krachten van onze Nederlandse en Belgische activiteiten. Door de Belgische activiteiten in een bredere Belgisch-Nederlandse groep onder te brengen kunnen we de schaalvoordelen van een gecombineerde activiteit benutten en de gebundelde kennis en ervaring inzetten op weg naar een snellere digitale transformatie”.

 

Yves Berlize: “We hebben al heel wat plannen uitgewerkt en een aantal assumpties gemaakt rond mogelijke groei-opportuniteiten en synergieën. We gaan onmiddellijk van start met het valideren van deze assumpties. Zolang deze oefening loopt, kunnen we geen specifieke uitspraken doen over de impact op onze organisatie en onze medewerkers”.