Sanoma analyseert CIM-cijfers: nummer één voor Vrouwen en Home & Deco

FacebookTwitterLinkedIn

Sanoma blijft nummer één in bereik op de doelgroep vrouwen met een dekking van 35%, en marktleider in het Home & Deco segment. Dit concludeerde het uit de recente CIM Persstudie, met onderzoek van juni 2016 tot en met mei 2017.

Daarnaast zijn de Sanoma-merken digitaal getransformeerd tot crossmediale merken met digitale innovaties, goed voor een totaalbereik van 3.058.500 vrouwen.

Yves Berlize, CEO van Sanoma Media Belgium: “We hebben de bewuste keuze gemaakt om te focussen op twee domeinen, en met resultaat: zowel voor het vrouwensegment als Home & Deco bevestigen we ons marktleiderschap. Onze printmagazines volgen de dalende tendens van de markt, maar we zijn nog steeds nummer één met een bereik van meer dan 3 miljoen Belgische vrouwen die we na een grondige digitale transformatie op een crossmediale manier bereiken. De sites van onze sterke merken groeien elke maand en we innoveren met verschillende projecten. Zo werken we aan Virtual Reality storytelling voor onze redacties, start dit najaar het tv-programma ‘Een frisse start met vtwonen’, heeft Libelle Lekker een webshop geopend en werd zopas de web app Flair Hair gelanceerd om klanten en kappers samen te brengen. We staan ook kort bij onze doelgroep met events zoals de inspirerende workshops van Feeling Forward en de Libelle Winterfair, en merkoverkoepelende concepten zoals de National Shopping Day en de Ladies Games”.

Ondanks de druk op de markt blijven de Sanoma-merken overeind: Libelle/Femmes d’Aujourd’hui blijven de grootste vrouwenmagazines met een nationaal bereik van meer dan 1 miljoen (1.098.100 LLP). Feeling/Gael, die het afgelopen jaar in print innoveerden met de luxe bewaarmagazines Feeling GOLD en Gael GOLD, zijn met een bereik van 394.100 LLP het nummer één upscale vrouwenmerk in België en verbeteren hun positie bij de hoge sociale klassen. Ook special interest doet het goed: Libelle Lekker is het grootste betalende food maandblad met een bereik van 483.500 LLP.

Het afgelopen jaar zijn de online cijfers van Sanoma enorm gestegen: Flair.be nationaal overschreed meermaals de kaap van 3 miljoen unieke browsers en is de grootste lifestylewebsite om vrouwen tussen 18 en 35 jaar te bereiken. Libelle.be bereikte in augustus meer dan 1 miljoen unieke browsers, een groei van 161% t.o.v. augustus 2016, en Feeling.be bereikt ook online hoge sociale groepen met een maandelijks bereik van meer dan 580.000 unieke browsers.

Sanoma bevestigt zijn marktleiderschap in het Home & Deco segment met een bereik van 571.100 LLP dankzij een merkportfolio dat de vier grootste interieursegmenten bestrijkt met Feeling Wonen/Gael Maison, Wonen Landelijke Stijl/Maisons de Charme, Stijlvol Wonen/Pure Maison en vtwonen. De nieuwkomers doen het goed: het Belgische magazine vtwonen haalt in het eerste jaar van verschijnen een bereik van 86.400 LLP  en nichemagazine La Maison Victor noteert één jaar na lancering een bereik van 96.200 LLP.