Roularta onthult de resultaten van hun Luxury Survey en lanceert het Luxury Impact Pack

FacebookTwitterLinkedIn

Op het Sustainability in Luxury Seminar in Antwerpen onthulde Roularta Advertising de resultaten van de 4de online Roularta Luxury Survey die het organiseerde. Aan de enquête namen 3.487 magazinelezers deel. Ze oordelen dat luxe ook in een duurzame context toekomst heeft. Fysieke winkels en magazines spelen daarbij een belangrijke rol.

Gevraagd naar hun definitie van luxe plaatsen de magazinelezers van Roularta kwaliteit op de eerste plaats (62%), voor verwennerij (54%) en exclusiviteit (40%). De waardering voor verwennerij stijgt met 42% ten opzichte van de vorige bevraging in 2021 en is waarschijnlijk een gevolg van Covid-19. De pandemie beïnvloedde ook het aankoopgedrag van luxeconsumenten. 62% van de magazinelezers geeft aan sindsdien bewuster en selectiever te kopen. Duurzaamheid is daarbij voor 63% een belangrijke factor. 62% stelt dat duurzaamheid iets tot een luxeproduct maakt.

Voor luxeproducten – en zeker voor wagens, home & deco, juwelen en horloges – blijven fysieke winkels de belangrijkste aanknooppunten. Slechts 22% van de lezers deed al online luxeaankopen, 78% kocht nog nooit online een luxeproduct.

Ook magazines blijven een essentiële schakel voor luxemerken. Na winkels (68%) blijken magazineartikels (58%) en magazineadvertenties (53%) de belangrijkste ontdekkingsplaatsen voor nieuwe luxe-items. De laagste scores gaan naar online fora (4%), blogs/websites (7%) en beurzen/events (7%).

7 op 10 respondenten geeft aan al nieuwe merken te hebben ontdekt dankzij magazines, en 6 op 10 vertrouwt merken die in hun magazines adverteren. Dat uit zich ook in het koopgedrag: 80% lezers geeft aan regelmatig luxeproducten te kopen. Vooral voor parfum- en verzorgingsmerken bieden magazines de uitgelezen kans om nieuwe consumenten aan te spreken. Zo heeft 74% al een nieuw parfum en 67% een nieuwe dagcrème gekocht na een magazinestaaltje te testen.

De verschillende luxemagazines van Roularta tonen ook elk hun eigen kracht. Lezers van Trends Style winkelen het fanatiekst: 95% koopt geregeld luxe. Feeling- en Gael-lezers zijn het meest ontvankelijk voor modenieuws: 78% volgt de actualiteit op de voet. Lezers van Knack Weekend en Le Vif Weekend zijn het groenst: 66% overweegt duurzaamheid tijdens het aankopen.

Op het Sustainability in Luxury Seminar stelde Roularta Advertising het Luxury Impact Pack voor: een aanbod voor adverteerders met een combinatie van magazines, online en social media.

Mireille De Braekeleer, National Sales Director bij Roularta Advertising: “Luxemerken hebben met dit pack de kans om hun merk te laten schitteren via impactvolle formaten in print en digitaal. Het investeren in dergelijke formaten is niet alleen een opportuniteit om zich te onderscheiden van de concurrentie, het heeft ook een positief effect op de merkreputatie, loyaliteit en de aantrekking bij nieuwe klanten.”