De laatste CIM-studie Pers toont nogmaals een daling aan van de magazinemarkt. De totale meetbare verspreiding van weekbladen (-2,82%), tweewekelijkse uitgaven (-0,21%), maandbladen (-3,10%) en tweemaandelijkse uitgaven (-2,02%) kennen een terugval.
De nieuwe CIM-cijfers gaan over een periode van het eerste kwartaal tot het vierde kwartaal van vorig jaar. Hieronder vindt u een overzicht van de opmerkelijkste resultaten.
Halfwekelijks & Wekelijks
Winnaars:
Enkele krantenbijlages doen het goed. Het magazine bij De Standaard gaat vooruit met 2,80% en TV News, de bijlage bij Sudpresse en Le Soir, groeit ook stevig (+50,61%).
TV Gids Primo stijgt ook met 4,44% tot 97.053 exemplaren.
Verliezers:
P-Magazine: een daling van 19,26% van 49.182 naar 39.709 verkochte exemplaren.
Moustique: -15,41 tot 72.395 exemplaren.
Humo: -15,16% van 197.692 tot 167.730 exemplaren.
Sabato: het magazine bij De Tijd en L`Echo kent ook een achteruitgang. Sabato (nl) daalt met 11,59% tot 45.049 exemplaren, Sabato (fr) zelfs -17,07% tot 19.301.
Joepie: een terugval van 12,33% tot 53.661 verkochte exemplaren.
Public: -23,27% tot iets meer dan 21.000 verkochte exemplaren.
Dag Allemaal: een achteruitgang van 10,68% tot 369.905 verkochte exemplaren.
Story: -10,42% tot 146.459 exemplaren.
TV Familie + Blik: -11,59% tot iets onder de 100.000 verkochte exemplaren.
Maandelijks
Winnaars:
BeTV Magazine: gaat tegen de trend in en stijgt met 10,55% tot 139.587 exemplaren.
Autowereld: etaleert ook positieve verspreidingcijfers en gaat van 12.924 naar 15.639 exemplaren. Een stijging van 21,01%.
Het beste van Reader`s Digest klimt tot 33.481 verkochte exemplaren (+9,10%).
Ik ga bouwen / Je vais construire: gaat omhoog met 20,58% tot 15.203 exemplaren.
Verliezers:
Ambiance Culinaire / Culinaire Ambiance krijgt zware klappen -23,97% en daalt tot 22.432 exemplaren.
Gael: een achteruitgang van 13,03% en zit nog maar tot net boven de 30.000 verkochte exemplaren.
Ché: kent een terugval van 10,02% tot 21.204 verkochte exemplaren.
Feeling Wonen: -11,72% van 20.942 naar 18.487 verkochte exemplaren.
Grande: een daling van 22,13% tot 10.185 ex.
EOS: gaat achteruit met -12,27% en behoudt nog 30.606 verkochte exemplaren.
Gael Maison: -19,26% tot 13.399 exemplaren.
Déco Idées + Actief Wonen: -14.57% tot 26.789 exemplaren.
Libelle Lekker: kent een terugval van -10,82% tot 45.333 exemplaren.
Femma krijgt ook met een daling te maken van 11,84% en komt uit op 73.543 verkochte exemplaren.
Tweemaandelijks
Winnaars:
Projecto: gaat stevig vooruit (+9,27%) tot 8.715 exemplaren.
Bouwen & Interieur / Bâti-Déco: stijgt met 11,48% en komt nu tot boven de 12.700 exemplaren.
Weliswaar: een toename van + 4,80% tot 48.222 exemplaren.
Menzo: blijft alweer toenemen tot 5.052 verkochte exemplaren (+28,42%).
Omtrent: stijgt tot 53.700 exemplaren (+5,47%).
Verliezers:
Café Revue: -22,00% tot 15.288 verkochte exemplaren.
Nest: een afname van 5,31% tot 128.072 verkochte exemplaren.
Elle à Table: een daling van 7,61%.
Wonen Landelijke Stijl: een afname van 2,49% tot een verspreiding van 27.859 exemplaren.
In Luxemburg gaan Luxuriant (+52,53%), Bold Magazine (+24,83%), Luxembourg Féminin (+13,23%) en Télécran (+7,38%) goed vooruit tot respectievelijk 7.759, 6.455, 3.493 en 35.575 verkochte exemplaren.
Hier vindt u de samenvattende tabellen 2012 T1 – 2012 T4 terug.