Orbit by PUB 2019: “Ik moest iets ondernemen”

FacebookTwitterLinkedIn

De roep om groen klinkt luider dan ooit. Orbit by PUB nam ons op 24 oktober vanuit Brussel de wereld rond om te ontdekken hoe men ook in marketing verandering teweeg kan brengen. MediaSpecs volgde mee de inspirerende verhalen, onder begeleiding van moderator Jacques van den Biggelaar van RTL TVI. Nadien werden de Care Awards uitgedeeld, die creatieve inspanningen tot een betere wereld belonen.

Waarom verzetten we ons tegen verandering?” Alles stoelt op overtuigingen, zegt Olivier Corneille (Docent Faculteit Psychologie) van de UCLouvain: “De overtuigingen van de mensen zijn de antecedenten van verandering. Als de overtuigingen veranderen, dan zal het gedrag ook veranderen.

Olivier Corneille geeft hiervoor concrete tips mee:

  • Communiceer ter plekke en geef meteen feedback. Ecosia is een goed voorbeeld: de groene Google toont met een teller wat de gebruiker in realtime bijdraagt.
  • Plaats de communicatie in de tastbare omgeving van de target. Heb het niet over ‘het milieu’, wanneer je concreet kunt spreken over ‘de lucht die men inademt in de stad’.
  • Besef dat duurzaam gedrag dynamisch kan zijn: verandering op vlak A kan een terugval betekenen op vlak B. Streef daarom dus niet naar perfectie, maar naar verbetering. Dat zal meer mensen over de streep trekken.

Toerisme Vlaanderen en de toeristische sector hebben de ambitie om een mooie en positieve toekomst te vrijwaren voor Toerisme. Daarom zijn ze op weg naar een “florerende bestemming”. Mia Lammens (Onderzoeker en beleidsmedewerker): “Sinds de jaren ’70 is het toerisme enorm toegenomen en dat heeft veel op vele plekken bijgedragen aan de algemene welvaart. De laatste jaren worden bestemmingen als Barcelona en Amsterdam echter overrompeld door toeristen. Dit is het gevolg van de toegenomen koopkracht, een verbeterde wereldwijde connectie en het economisch model om zoveel mogelijk toeristen aan te trekken.” Geïnspireerd door Anna Pollock, vertelt Mia Lammens, is het volgens de filosofie van de “florerende bestemming” de bedoeling om “het toerisme maximaal positief te laten bijdragen aan zowel ‘florerende bewoners’, ‘florerende bezoekers’, ‘florerende ondernemers en werknemers’ als ‘florerende plekken’“. Daarbij wordt “toerisme gezien als een deel van een levend, dynamisch ecosysteem, waarin alle spelers geconnecteerd zijn. Toerisme beschouwen we daarmee niet meer als een doel op zich, maar als een middel om te komen tot florerende bestemmingen, dat bijdraagt tot de algemene levenskwaliteit en geluk.

Essayer de ne plus faire partie du problème, mais de la solution”: dat is waar het om draait bij Shamengo. CEO en journaliste Catherine Berthillier bouwt vanaf vandaag aan een ambitieuze Shamengo-Villa in Bordeaux, waar op termijn een groep mensen kan gaan wonen en proeven van de crème de la crème van groene en sociale innovatie. Het “edutainment living lab” Shamengo heeft via deze experimentele woonervaring als doel om “anderen te veranderen en de wijdere wereld te inspireren om te veranderen”. Catherine Berthillier: “Elke zes maanden kunnen er 16 cohabitanten intrekken om die nieuwe manier van leven te ervaren.” Hun beleving zal worden gedocumenteerd in een realityprogramma genaamd In Vivo Shamengo. “En fait, c’est un showroom expérientiel”.

Files en verkeersinfarcten, daarmee staat België in de top 15 van de wereld. Niets om fier op te zijn, vinden ze bij Touring: verandering dient zich aan. Eén moeilijkheid: het huidige Touring moet een versnelling hoger schakelen om het hoofd te bieden aan de toekomst. “Verandering”, verklaart Director B2B David Favest, “dat zit in ons DNA. 125 jaar geleden bestond er geen auto. Touring is in 1895 geboren met de fiets. Nu gaan we terug naar de fiets.” David Favest wil geen nieuwe Thomas Cook worden, dus zetten ze bij Touring in op mindset shifts. Hun wapen: de toekomstige app Easyway van Touring. “Een marketplace van mobiliteit in één app”, noemt David Favest het, “waar men van ownership naar usership gaat” (van hebben naar gebruiken). De mindset shift moet daarmee een mobility shift aanmoedigen.

Awareness” is het sleutelwoord van klimaatactivist Adélaïde Charlier (Youth For Climate). We kunnen wel willen veranderen, maar als we niet begrijpen wat we doen, dan is het moeilijk ermee te beginnen, laat staan erom te geven. Of Adélaïde nu vlees uit Brazilië zou eten, of een lokaal stuk vlees kocht, de impact van haar keuze was haar in het verleden niet geheel duidelijk. “Pas toen ik bewust werd van de directe link tussen mijn eigen keuze en de impact die die kon hebben, bijvoorbeeld op de ontbossing in Brazilië, kon ik veranderen,” verklaart Adélaïde Charlier. Ze is daarom groot voorstander van bewustzijn creëren.

Iedereen kan verschil maken, je moet er alleen de juiste instelling voor hebben,” zegt Nederlander Willem van der Schoot, CEO van Havas Lemz, waar ze daarom wat ze doen koppelen aan de SDG’s (de Sustainable Development Goals) van de Verenigde Naties. Dat je een commercieel bedrijf bent mag je niet tegenhouden om ambitieus te zijn over wereldverbetering. Kijk maar naar Douwe Egberts. In Nederland creëerden zij Burendag, een commerciële feestdag om mensen weer meer met elkaar te doen praten. Business stond die missie niet in de weg, integendeel. Wat bleek? “Als mensen meer praten, dan drinken ze ook meer koffie.” Ondertussen vieren jaarlijks zo’n 1,5 miljoen mensen Burendag. “Dream big”, zegt Willem van der Schoot. “We hebben het geverifieerd bij het Nobelcomité, en ja hoor, het is wel degelijk mogelijk voor een commercieel bedrijf om een Nobelprijs te ontvangen.

Mouton de la mode”, zo noemt Caroline Vermeersch haar oude ik. Na drie jaar in Barcelona keerde ze terug naar Brussel, waar ze plots begreep hoe ze slachtoffer van het consumentisme was geworden. Ze richtte The Lemon Spoon op, om het tragere ecologische leven aan de man te brengen. Groen was voor haar niet langer een “tendance mondiale” maar een “urgence mondiale”. Met haar online gids tot “slow living” promoot Caroline Vermeersch duurzame merken zodat verandering binnen handbereik ligt voor de modale consument. Ook zij benadrukt dat niet perfectie, maar verbetering belangrijk is.

Ik kon niet meer bij de pakken blijven zitten. Ik moest iets ondernemen.” Ook bij marketeer Hugo de Almeida gingen op een dag de ogen open. Zijn wake-up call kwam er via zijn job. Als marketeer werkte de Portugees met alle globale merken, tot hij bij Sustainable Brands (SB) aanmeerde. Wat hij daar zag, veranderde hem voorgoed. Hij startte met hen SB Oceans op en werd er CEO. “Sinds een vijftal jaren komt plastic volop in het nieuws, maar dat is dan ook zowat het enige wat we horen over de oceanen.” SB Oceans wil de rijkdom van de oceanen herstellen. Via het platform kunnen globale projecten informatie uitwisselen over wat ze doen. Bovendien vinden er jaarlijks wereldwijd meerdere events plaats om op geregelde tijdstippen de hoofden bij elkaar te steken. “Ik heb alles laten vallen om dit te doen. Als ik dat kan, dan kan iedereen het.

Groen, floreren, bewustzijn, veranderen, inspireren, mindset shift, overtuigingen… Klinkt dat te perfect voor de modale medemens, dan hoeft het niet af te schrikken, want een rode draad doorheen Orbit by PUB was ‘Imperfectie is goed’. Vanuit een psychologisch standpunt is iets doen beter dan niets doen, en vaak beter dan het perfect te willen doen. Aan perfect kunnen we moeilijk beginnen, en dan klinkt iets al stukken haalbaarder. Behalve imperfectie is ook begrijpen wat je doet van belang. Is het allemaal eerder vaag en abstract, dan zal de inzet dat waarschijnlijk ook zijn. Weet je daarentegen goed wat je doet en waarom je het doet, dan wordt de inzet duurzamer.

Care Awards

Deze bedrijven ontvingen een Care Award voor hun creatieve inzet voor een betere wereld.

Grand Prix: Palau Pledge – Host Havas voor Palau Pledge Project

Coup de Coeur: #Speedtalk – Happiness Brussels voor Ouders van Verongelukte Kinderen (OVK)

Coup de Coeur: Last Make-Up – Havas Tribu voor Avon

Care Awards

  • #Speedtalk – Happiness Brussels voor Ouders van Verongelukte Kinderen (OVK)
  • Last Make-Up – Havas Tribu voor Avon
  • Trash Isles – AMV BBDO voor Plastic Oceans
  • Autism can work – Serviceplan France voor Andros
  • Do Black – RBK Communication voor Doconomy
  • Plastic Fish – Piece of Cake voor Centro de Recursos del Agua.
  • Destination Pride – FCB/Six voor Pflag Canada
  • Stamp – BBDO Dublin voor Dublin Simon Community
  • Behind The Wheel – La chose voor La Sécurité Routière

Lees ook: PUB, met enkele links naar de campagnes.