The WHOOHW Survey

FacebookTwitterLinkedIn

Om tegemoet te komen aan de nood van vele FMCG-adverteerders om meer inzicht te krijgen in de effecten van reclame, bundelden JCDecaux en Clear Channel hun krachten en gaven GfK Panel Services de opdracht te onderzoeken wat de sales impact is van out-of-home advertising.

 

Het resultaat is een uniek onderzoek. Er werd niet enkel onderzocht hoeveel meer verkoop volgt op een out-of-home campagne, maar ook wat de impact is op de marktpenetratie van een merk (extra nieuwe kopers) en op de koopintensiteit van de kopers van een merk ten opzichte van de categorie. En dit zowel op korte als op lange termijn.

 

Er werd ook gepeild naar het effect op verschillende kopersgroepen, nl. de A-brand lovers, de switchers en de private label lovers. Deze analyse speelt in op de problematiek van FMCG-adverteerders die tussen 2009 en 2012 het aandeel van de aankopen vanwege de sterk gegeerde A-brand lovers zag teruglopen van 31% naar 24% van de totale FMCG markt.