Space Essentials – MDB 2013 het tactische jaar

FacebookTwitterLinkedIn

 

Publicatie van de eerste versie (een tweede, eind februari, zou tot kleine nuances kunnen leiden) van de Nielsen-gegevens (ex-MediaXim) over de waarde van de media-investeringen in België; deze versie werd afgesloten in december 2013. Deze situatieschets kan geruststellend lijken: er is een lichte groei, die overeenstemt met bepaalde indicaties over het netto verloop van de markt.

In een notendop:

 

  • Wat de MDB-barometer in nominale cijfers betreft, zijn er uiteindelijk veel media die erop vooruit gaan in 2013: ze winnen allemaal, op de tijdschriften, de gratis lokale pers en de affichage na.
  • Ondanks een achteruitgang in haar marktaandeel, blijft de televisie veruit het meest gebruikte medium in België. Van hun kant winnen de dagbladen, de radio en het internet bij de courante gegevens aan aandeel.
  • In constante termen ziet het beeld er niet echt anders uit: in courante cijfers gaat de Belgische mediamarkt er met iets meer dan 2% op vooruit, in constante cijfers komen wij uit op +1,6%.
  • Distributie, financiën en media zijn de sectoren die in 2013 hun zichtbaarheid het meest hebben verhoogd. Omgekeerd hebben de overheden –verplicht door beperkingen- en sommige FMCG-sectoren hun draagvlak drastisch ingeperkt.
  • Aan de top van de adverteerders verandert niets, met het kwartet P&G, Unilever, d`Ieteren en PSA. Pas verderop stellen wij aanzienlijke bewegingen vast.
  • 2014 zou het jaar van het herstel zijn. Met een tweede jaarhelft 2013 dat veel beter was dan de eerste, kan de dynamiek van de Nielsen-gegevens inderdaad een opleving doen verhopen.