ScreenPlay-studie van Clear Channel: de voordelen van digitale out-of-home communicatie voor adverteerders en merken

FacebookTwitterLinkedIn

De ScreenPlay-studie van Clear Channel wijst op de kenmerken en voordelen van digitale schermen voor adverteerders en merken. De studie, waarvan de focus lag op consumenten in winkelcentra en stationsomgevingen, ondervroeg meer dan 1.000 winkelaars en pendelaars in het station Brussel-Centraal en in vier Franse winkelcentra. Clear Channel ontdekte dat consumenten heel hoge verwachtingen hebben van digitale out-of-home communicatie. Slechts een minderheid van de merken benut echter de unieke mogelijkheden tot creativiteit, relevantie en interactiviteit die digitale schermen bieden.

 

De studie wees uit dat digitale out-of-homereclame door een duidelijke meerderheid beschouwd wordt als modern (79%), innovatief (69%), aantrekkelijk (67%) en onderhoudend (63%) en opvallender dan andere vormen van outdoor reclame (70%).

 

Het onderzoek bracht ook vijf manieren aan het licht waarmee de creatieve inhoud het volledige en unieke potentieel van digitale out-of-homereclame (DOOH) kan benutten. Clear Channel achterhaalde dat de meest overtuigende digitale advertenties:

1)    inspelen op de omgeving;

2)    bewegende beelden gebruiken;

3)    de creatie of de inhoud afstemmen op relevante behoeften van consumenten;

4)    realtime informatie en live boodschappen overbrengen;

5)    sterke merkverhalen opbouwen.

 

Uit de studie bleek dat merken die met succes één of meer van deze kenmerken integreren in hun digitale campagnes een nauwere band aanknopen met mensen, een sterkere merkidentiteit opbouwen en uiteindelijk een grotere impact hebben.