POETIC: De televisie is de meest efficiënte motor voor mond-tot-mondreclame

FacebookTwitterLinkedIn

In een studie die op 20 maart jl. in Londen werd voorgesteld, toont Thinkbox aan dat televisie een grote invloed heeft op de doeltreffendheid van de verkoop en de marketing van een product, met name dankzij de sociale interactie die het medium uitlokt.

 

“Een echte meststof” voor merkimago en klantenbinding

 

Thinkbox heeft in samenwerking met adviesbureau Data2Decision een enquête uitgevoerd om na te gaan hoe televisie mond-tot-mondreclame beïnvloedt. Televisie is namelijk in staat om mensen sterk te beïnvloeden en geeft aanleiding tot mond-tot-mondreclame (die uiteindelijk tot een aankoop leidt).

 

De sociale media werken dankzij de gebruikers, niet dankzij de technologie

 

De meeste gesprekken over merken en/of producten zijn enkel mogelijk als de consumenten de producten al hebben leren kennen via marketing of reclame (grotendeels via de televisie).

 

De invloed van de televisie op de “Paid, Owned & Earned Media”

 

De studie kon het verband aantonen tussen Paid Media (reclame), Owned Media (websites van merken en producten, Facebookpagina`s, Twitteraccounts…) en Earned Media (mond tot mond).

 

1.    51 % van de mond-tot-mondreclame rond een merk is het gevolg van tv-reclame; het verschil met de tweede belangrijkste factor, “public relations en eventmarketing”, is groot (19 %);

2.    Ook nu verloopt nog 95 % van de mond-tot-mondreclame buiten het internet;

3.    Tv-reclame wordt langer onthouden en het effect ervan werkt door op langere termijn. Wanneer het over merken en producten gaat, blijft de televisie, soms zelfs ettelijke maanden na de uitzending van de reclame, gespreksstof leveren;

4.    Tv-reclame is de belangrijkste motor voor traffic op de Owned Media. Ze is verantwoordelijk voor 47 % van het bijkomende verkeer op alle kanalen van het product of merk;

5.    Tv-reclame is voor 52 % verantwoordelijk voor de goede reputatie van een bedrijf en zijn gunstig merkimago; public relations en eventmarketing volgen op de tweede plaats maar scoren met 24 % veel lager. De Facebookpagina`s van bedrijven zijn goed voor de laatste plaats met 2 %.

 

POETIC: Paid, Owned, Earned: TV`s Influence Calculated

Instituut: Data2Decision (UK)

Methodologie: Econometrisch model gebaseerd op 36 merken in 3 categorieën (Distributie (retail), Financiën, Dranken)