MediaXperience – Crossmedia-studie van RMB: op een gemiddelde dag doet 42% van de Belgen aan ‘media-multitasking’

FacebookTwitterLinkedIn

Sinds zijn publicatie in mei door RMB, heeft de crossmedia-studie MediaXperience tal van learnings geleverd over de media-gewoonten van de Belgen. Alvorens zijn tweede fase in te gaan, bezorgt de studie ons enkele andere waardevolle gegevens. Ontdek hieronder hoe het gesteld is met media-multitasking en second screen gebruik op ons grondgebied.

Met ‘media-multitasking’ wordt bedoeld dat één individu meerdere media-activiteiten parallel en simultaan uitvoert, dankzij het gecombineerde gebruik van verschillende devices.

Met ‘second screen’ wordt bedoeld dat een individu een tweede media-activiteit uitvoert terwijl hij/zij op zijn tv-toestel naar een traditionele tv-zender kijkt (La Une, RTL-TVi, Een, VTM, enz.). Deze tweede tv-activiteit gebeurt op een ander toestel met scherm (pc, tablet, gsm of smartphone, smartwatch). ‘Second screen’ is één van de vormen van media-multitasking.

 

Samengevat, 5 key facts over ‘media-multitasking’:

  • In de loop van een gemiddelde dag doet 42% van de Belgen aan ‘media-multitasking.’ Dit gebruik komt meer voor bij jongeren en vertegenwoordigt 51% bij 15-24-jarigen.
  • Media-multitasking vertegenwoordigt 22% van de mediaconsumptietijd en bedraagt qua duur 148 minuten per dag en per individu. Dit is een gematigd cijfer, vergeleken met de totale mediaconsumptietijd (687 min. dagelijks inclusief multitasking).
  • De meest voorkomende mediacombinatie is die van video en internet. 27% van de Belgen is dagelijks gelijktijdig bezig met het bekijken van video (tv-zenders of andere bewegende beelden) en het bezoeken van websites of sociale netwerken.
  • Wat toestellen betreft, worden televisie en pc het vaakst samen gebruikt (dagelijks door 25% van de Belgen). Deze tandem is nauw gelinkt aan de parallelle consumptie van video en web.
  • De internauten (48% van de multitaskers), bezoekers van websites of sociale netwerken, zijn de grootste groep die parallel een ander medium consumeren; video en audio (33% van de multitaskers) hebben een hoger niveau van exclusieve consumptie.

 

Samengevat, 6 key facts over ‘second screen’:

  • In de loop van een gemiddelde dag doet 25% van de Belgen aan ‘second screening’. Voor de totaliteit van tv-kijkers bedraagt dit cijfer 32%. Bij de 15-24-jarigen is 42% van de kijkers ‘second screeners’.
  • Second screen is een courantere praktijk wanneer individuen niet-lineair tv-kijken: 39% van de personen die programma’s uitgesteld of op aanvraag kijken, doen aan ‘second screening’.
  • Televisiemomenten met een hoog bereik, zoals prime time, genereren het minst ‘second screen’-gedrag. Het aandeel individuen dat een tweede scherm gebruikt tijdens zijn tv-consumptie, is zo goed als omgekeerd evenredig met de penetratie van het medium.

–    om 09h00 -> tv-bereik = 5%; aandeel second screeners = 33%.

–    om 21u00 -> tv-bereik = 47%; aandeel second screeners = 16%.

  • De laptop is het tweede meest gebruikte toestel tijdens het tv-kijken (54% van de second screeners op een gemiddelde dag). De gsm/smartphone bekleedt de tweede positie (29% van de second screeners dagelijks). Bij de jongeren benadert de gsm/smartphone de laptop: 54% van de second screeners van 15-24 jaar gebruiken hun mobieltje, versus 53% hun laptop.
  • Wanneer de tv-kijkers een tweede scherm gebruiken, dan is dit meestal om op het internet of sociale netwerken te surfen. In de loop van een gemiddelde dag bezoekt 51% van de second screeners websites (consumptie van video, audio en pers niet inbegrepen) terwijl slechts 48% surft op sociale netwerken.
  • De kijkers van de verschillende tv-zenders zijn niet allemaal op dezelfde manier geïnteresseerd in ‘second screen’. Zowel in het zuiden als in het noorden van het land worden de publieke zenders meer exclusief bekeken (vb. in het Zuiden: 34% van de second screeners voor La Une versus 42% voor het gemiddelde van de Franse zenders; vb. in het Noorden: 30% van de second screeners voor Een versus 40% voor Vier).

 

Ter herinnering, de volledige studie MediaXperience kan gratis geraadpleegd worden via volgende link.

Het speciale dossier besteed aan media-multitasking en second screen is beschikbaar via deze link. Om hun interpretatie te vergemakkelijken worden alle slides vergezeld van commentaar.

Meer info? Neem contact op met:

– Lynda Calonne (Brand Marketing Supervisor) via l.calonne@rmb.be

– Anne De Kerchove (Brand Marketing Developer) via a.dekerchove@rmb.be