Het antwoord luidt: door hun mediamix te optimaliseren met een goede balans tussen lokale en globale media en tussen digitale en traditionele media. Dat is, in één zin, de samenvatting van de belangrijkste conclusies uit de Media Reactions studie van Kantar, een jaarlijks onderzoek in 23 landen.
De grote uitdaging voor adverteerders en hun media-adviseurs bestaat erin de juiste balans in de mix te hervinden, zeggen de onderzoekers. Uiteraard willen merken innoveren door gebruik te maken van nieuwe mogelijkheden en moeten ze aanwezig zijn op platformen waar consumenten hun tijd en aandacht investeren. Die zijn in toenemende mate digitaal: sociale media, podcasts, streamingdiensten en games.
Maar ze moeten ook de merkveiligheid en merkwaardering bewaken door niet in omgevingen te adverteren die mensen als onbetrouwbaar percipiëren, zoals sociale media. De tegenstelling tussen offline en online elementen verdwijnt langzamerhand doordat ze steeds meer samensmelten. In plaats daarvan gaat het in mediaplanning meer om de keuze tussen betrouwbare en minder betrouwbare omgevingen.
Lees verder op de site van Magazine Media.