Imec Digimeter 2017 – Zes op tien Vlamingen leggen zichzelf regels op om smartphonegebruik te controleren

FacebookTwitterGoogle+LinkedIn
imec

Het gebruik van digitale diensten neemt almaar toe en vooral twintigers en dertigers blijken daar problemen mee te hebben. Daarom leggen zes op de tien Vlamingen zichzelf regels op om het gebruik van hun smartphone onder controle te houden. Dat blijkt uit de nieuwe imec.digimeter.

De nieuwste cijfers zijn gebaseerd op een bevraging in 2017 bij meer dan 2.300 Vlamingen. De belangrijkste vaststelling is dat de ‘digibesitas’ in Vlaanderen nog toeneemt. “Het gebruik van digitale diensten en hulpmiddelen boomt nog steeds en de afhankelijkheid ervan neemt ook nog altijd toe”, zegt Lieven De Marez, de drijvende kracht achter de digimeter en professor bij MICT, het labo van imec aan de UGent.

Vooral de populariteit van Netflix, WhatsApp, YouTube en Instagram groeide sterk. “Het is ook opmerkelijk dat steeds meer mensen gebruikmaken van betalende diensten. De stijgende populariteit van Netflix is daar één voorbeeld van. Bovendien verklaarde 19 procent van onze respondenten te betalen voor online muziek via een streaming- of downloaddienst.”

Uit het rapport blijkt ook dat de manier waarop de Vlaming die diensten gebruikt, steeds meer evolueert. “De smartphone en laptop/computer lijken het pleit te winnen”, zegt De Marez. Bijna iedereen heeft thuis toegang tot meerdere schermen en toch gaven de respondenten aan dat zij hun smartphone (37%) en computer (24%) het meest onmisbaar vinden. Dat geldt in veel mindere mate voor hun tv-toestel (12%) en tablet (6%). Bij de twintigers zijn die verschillen nog meer uitgesproken: 54% van hen vindt zijn of haar smartphone het meest onmisbaar.

Samen met het stijgend gebruik van digitale toepassingen neemt ook de afhankelijkheid ervan toe, stellen de onderzoekers vast. Steeds meer mensen vinden dat ze te veel tijd besteden aan sociale media. In vergelijking met 2016 steeg dat aantal naar 34 procent, met uitschieters bij de tieners (52%), twintigers (56%) en dertigers (42%).

Volgens De Marez hebben vooral de mensen tussen 25 en 35 jaar last van tijdrovende gewoontes. “Zij hebben de leeftijd bereikt waarbij ze wel geld hebben, maar minder tijd. Zij gebruiken steeds minder de klassieke media, zoals kranten, radio en live tv. In de plaats daarvan komen Netflix, digitaal nieuws online en tv online. Het is een uitdaging voor de klassieke media om hen nog te bereiken.”

Het goede nieuws volgens het rapport is dat de meeste Vlamingen digibesitas blijken te herkennen. Zes op de tien Vlamingen leggen zichzelf spontaan regels op om dat gebruik onder controle te houden. Dat is 6% meer dan bij de vorige studie. De onderzoekers zien vooral een piek bij de twintigers (69%) en de dertigers (68%). “Ze gebruiken vaak trucjes: de smartphone wegstoppen tijdens gesprekken, meetings of lessen, notificaties uitschakelen en de smartphone wegstoppen tijdens het rijden”, aldus de onderzoeker.

“Veel mensen zijn zich ervan bewust dat er een probleem is, maar ze kunnen niet altijd de vinger op de wonde leggen”, benadrukt De Marez. “Daarom reiken we de Vlamingen een extra tool aan waarmee ze hun persoonlijk mediagebruik op een objectieve en wetenschappelijke manier in kaart kunnen brengen.”

In het kader van de campagne “Kop Op”, een initiatief van de provincie Antwerpen, lanceren de initiatiefnemers daarom de app “Mobile DNA”. De app – de eerste in zijn soort wereldwijd – is vanaf 25 januari gratis beschikbaar voor Android-gebruikers. “Hij zal gedurende twee weken het mediagebruik van de geïnteresseerden monitoren en die gegevens daarna weergeven in een persoonlijk DNA-profiel. Met die informatie kan elke gebruiker daarna zelf aan de slag”, aldus De Marez.

Bijna de helft van de tieners heeft toegang tot Netflix

Tieners en twintigers kijken steeds minder live tv. Bij de groep 15-19-jarigen keek 26% nog dagelijks live tv en bij de 20-29-jarigen is dat nog 23%. Hoe ouder de respondenten, hoe meer ze nog dagelijks live tv kijken: bij de 60-64-jarigen is dat 66%, bij de 65-plussers zelfs 74%.

Steeds meer Vlamingen hebben toegang tot Netflix. In 2017 had één op de vijf (21%) toegang tot de streamingdienst. In 2016 was dat 15% en in 2015 nog maar 12%. De groei is vooral te merken bij de jonge generatie. In 2017 had 46% van de 15- tot 19-jarigen toegang tot Netflix, bij de 20- tot 29-jarigen 38% en bij de 30- tot 39-jarigen 35%.

De groei van Netflix in Vlaanderen is opvallend, maar in lijn met de evolutie van de internationale streamingmarkt, zeggen de onderzoekers. “De groei van Netflix is voor een groot deel te danken aan het groeiend aantal kwaliteitsvolle eigen producties, de zogenaamde Netflix Originals”, zegt Lieven De Marez. Dat is volgens het rapport ook te merken aan de stijgende tevredenheid met het aanbod. In 2017 was 65 procent van de respondenten tevreden over het aanbod van Netflix.

Meer info op www.imec.be/digimeter.