Global Marketing Index 2023: Bedrijven investeren meer in content en minder in cybersecurity

FacebookLinkedIn

Team Lewis presenteert voor de zesde keer zijn jaarlijkse Global Marketing Engagement Index. Het rapport analyseert hoe de top 300 bedrijven van de Forbes Global 2000-lijst in contact staan met hun doelgroepen. Voor deze analyses maakt het bureau gebruik van een eigen methodologie, de Marketing Engagement Tracker (MET).

De MET, geïntroduceerd in 2017, laat ieder jaar een aantal opvallende trends zien. Zo waren bedrijven in 2022 risicomijdend, schoven ze marketingprogramma’s meer naar de achtergrond en investeerden ze meer in crisisbestrijding. Ook 2023 was een turbulent jaar, met geopolitieke en economische spanningen. Een opmerkelijk verschil ten opzichte van 2022 is merkgedrag. De top 300 bedrijven van Forbes koos ervoor om niet te bezuinigen, maar juist extra te investeren in content en betrokkenheid. Daarnaast besteden ze meer aandacht aan Maatschappelijke Verantwoord Ondernemen (MVO) en Environment, Social & Governance (ESG).

De MET-scores stegen op het gebied van drie thema’s:

  • Media-aandacht: de Forbes top 300 bedrijven investeerden dit jaar meer in mediacontent, met een stijging van 34,6 procent naar ruim 70 procent. Zo deelden de bedrijven originele onderzoeken en thought leadership-artikelen, waarmee ze meer media-aandacht genereerden ten opzichte van vorig jaar.
  • Online vindbaarheid: de online vindbaarheid van bedrijven steeg dit jaar van 46,9 procent naar 64,8 procent. Bedrijven scoorden hoger in de zoekresultaten voor zoektermen met veel concurrentie. Ook spendeerden bezoekers meer tijd op hun websites.
  • MVO en ESG: steeds meer organisaties communiceren over hun maatschappelijke initiatieven (68 procent ten opzichte van 56 procent in 2022). Dit jaar hebben 239 van de top 300 Forbes bedrijven hun plannen voor CO2-reductie op hun website gezet, terwijl dat in 2022 slechts bij 55 bedrijven het geval was.

Tegenover deze vooruitgang staat dat organisaties juist kwetsbaarder werden op het gebied van:

  • Cybersecurity: de websites van de onderzochte bedrijven zijn slechter beveiligd, met een security-score van 63,9 procent ten opzichte van 79,9 procent in 2022. Dit komt doordat meer externe API’s verbonden zijn met de websites waardoor het risico op cyberaanvallen is gestegen.
  • Website performance: websiteprestaties daalden met 2,5 procent. Omdat promotiemateriaal prioriteit kreeg, bleven conversietracking en tagmanagement juist achter.
  • User experience: de websites scoren relatief laag op gebruikerservaring (UX), met een gemiddelde score van 60,3 procent. Bedrijven blijven worstelen met de EEA-wetgeving, die bedrijven verplicht om websites toegankelijk te maken voor iedereen. Slechts 85 van de 300 websites voldoen aan de gestelde eisen.

Matt Robbins, VP Insights & Research bij Team Lewis: “Het is goed om te zien dat er meer aandacht en investeringen gaan naar content en betrokkenheid. Maar als we de beveiligingsscores van de website bekijken, gaan de alarmbellen af. Nu het aantal datalekken en cyberaanvallen toeneemt, moeten bedrijven hun gegevens beter beschermen en voorkomen dat ze kwetsbaar worden voor hackers.”

Download de Global Marketing Engagement Index 2023 hier.