Betalen voor daadwerkelijke online leestijd – een nieuw betaalmodel

FacebookTwitterLinkedIn

Een aantal Amerikaanse uitgevers hebben interesse in een nieuw betaalmodel waarbij adverteerders zullen betalen voor de feitelijke leestijd.

 

In een onderzoek, uitgevoerd door Digital Content Next, blijkt dat 80% van de ondervraagde digitale uitgevers geïnteresseerd zijn in advertentieverkoop die gebaseerd is op leestijd. Dit wil zeggen, er zal betaald worden voor de effectieve tijd dat lezers op hun site(s) zitten. De meeste uitgevers zitten momenteel al in een evaluatiefase over hoe men het nieuwe model gaat aanpakken. 4% van de ondervraagden zitten al in een testfase; 8% begint nog voor het einde van het jaar met testen. De resultaten zijn bekomen door een onderzoek dat werd uitgevoerd via diepte-interviews met leden van Digital Content Next, zoals Condé Nast, The New York Times, Forbes en The Wall Street Journal.

 

Het onderzoek wijst verder uit dat meer dan de helft (52%) van de premium uitgevers dit betaalmodel als de volgende standaard zien. Ze zien dit als een eerlijker model. En andere reden is dat door de enorme concurrentie de tarieven voor impressies en clicks onder druk staan. De overgang naar mobile maakt de situatie er zeker niet beter op.

 

Het grote probleem is dat 68% van de ondervraagden momenteel nog niet over apparatuur bezit voor deze meetmethode. Verder wordt ook vermeld dat het gebrek aan interesse bij marketeers en mediabureaus om zich in deze meetmethode te verdiepen, een hindernis vormt in de realisatie. Een andere beperking is dat door een gebrek aan gestandaardiseerde metrics, het voor marketeers moeilijk wordt om de waarde van hun campagnes op de sites van uitgevers en andere mediakanalen te evalueren.

 

Toch gelooft Digital Content Next in op tijd gebaseerde meetmethodes omdat er betaald zal worden op basis van de waarde van de inhoud, wat de betrokkenheid van de lezers kan verhogen.

 

Bekijk het volledige onderzoek van Digital Content Next