Gepersonaliseerde tv-reclame ook op basis van winkelaankopen

FacebookTwitterLinkedIn

Heel wat Telenet-klanten krijgen, als ze binnenkort naar VIER, VIJF of ZES kijken, gepersonaliseerde reclame voorgeschoteld. Die zal niet alleen gebaseerd zijn op het kijk- en surfgedrag, maar ook op de aankopen in de winkel. SBS werkt hiervoor samen met dataleverancier Bisnode, die gegevens ontvangt van de klantenkaarten van de grootste winkelketens.

Aan de Smart Ad ontsnappen, wordt moeilijker. “Want als zo’n spotje doorgespoeld wordt, herprogrammeren we het gewoon en krijg je het tijdens het volgende reclameblok te zien”, zegt Account Manager Katrien Van den Bussche van SBS Belgium.

De voorbije maanden kregen in de testfase zowat 1,3 miljoen huisgezinnen (dat is ongeveer de helft van de Telenet-klanten) al tv-spots op maat te zien.

De Privacycommissie en Staatssecretaris voor Privacy Philippe De Backer waren aanvankelijk niet akkoord. De Telenet-klanten stonden eerst immers standaard op de instelling dat ze gerichte tv-reclame wilden ontvangen. “Dat is aangepast: nieuwe klanten moeten expliciet toestemming geven en bestaande klanten worden gewezen op de voorwaarden”, aldus SBS Belgium.

Ook Proximus test gepersonaliseerde reclameblokken, net als Medialaan. Bij SBS gaat het voorlopig om een klein aantal reclameblokken met telkens één gepersonaliseerd item.

Bron: Belga.

LEES OOK: SBS gaat voor addressable advertising en lanceert Smart Ad