CIM RAM: Radio blijft enorm populair, Radio 2 nog steeds grootste radiozender van Vlaanderen

FacebookTwitterLinkedIn

Op 21 april maakte het CIM de resultaten van het radio-onderzoek voor de periode van november 2019 tot februari 2020 bekend. Volgens de cijfers luistert een overgrote meerderheid van 91,8% van de Vlamingen wekelijks naar de radio.

De VRT bereikt met haar radiostations dagelijks bijna 3 miljoen Vlamingen. Radio 2 blijft met een marktaandeel van 30,8% en dagelijks meer dan 1,3 miljoen luisteraars uitgesproken marktleider in Vlaanderen. MNM klimt naar een sterk marktaandeel van 10,2% en bereikt dagelijks 700.000 luisteraars. De VRT-jongerenzender blijkt ook de populairste zender bij de Vlaamse luisteraars tussen 12 en 24. Radio 1 laat een sterk resultaat optekenen bij de nieuwe meting met een marktaandeel van 8,6%. De luistercijfers van Klara blijven stabiel met 1,8%, terwijl Studio Brussel een marktaandeel van 9,5% bezit en dagelijks net geen 600.000 luisteraars bereikt.

Bij DPG Media toont men zich eveneens erg tevreden over de meest recente radiometingen. Qmusic haalt 10,5% marktaandeel bij het brede publiek (12+) en blijft de tweede grootste radiozender in Vlaanderen. Joe haalt 8,4% marktaandeel bij het brede publiek (12+).

Ook de radiostations van Mediahuis, NRJ en Nostalgie, doen het bijzonder goed. Nostalgie breekt records en haalt 7,4% op de luisteraars vanaf 12 jaar, 11,6% op de kerndoelgroep 35-54 en de zender vergroot daar zijn luisterduur tot 205 minuten. Ook zusterzender NRJ blijft groeien binnen de moeilijk te bereiken doelgroep van stedelijke jongeren (25-34) en de zender staat qua bereik op zijn hoogste marktaandeel sinds de start in september 2018.

Lees hier de analyses van DPG Media, VRT (Var) en Mediahuis.

In Franstalig België behoudt Nostalgie zijn koppositie met 16,7% marktaandeel en een dagelijks bereik van meer dan 600.000 luisteraars. Vivacité ziet zijn marktaandeel lichtjes dalen tot 14,2%. Radio Contact vervolledigt het podium met dagelijks 480.000 luisteraars en een marktaandeel van 11,8%.

Voor een volledig overzicht van de luistercijfers in Franstalig België, verwijzen we u graag door naar ons Franstalig artikel: CIM RAM : la radio a toujours la cote, Nostalgie reste en tête des audiences radio en Wallonie.