CIM NRS: De nieuwe persbereikresultaten zijn beschikbaar in MediaSpecs

FacebookTwitterLinkedIn

Het CIM publiceerde op 12 oktober de nieuwe persbereikcijfers voor de Belgische pers, en dit na twee jaar onderbreking wegens de gevolgen van Covid op het onderzoek van 2021.

Aan de hand van meer dan 8.200 online en offline ingevulde vragenlijsten (tussen november 2021 en juni 2022) heeft het CIM het bereik berekend van meer dan 80 Belgische perstitels en het gedetailleerde socio-demografische profiel ervan bepaald. Het bereik wordt gemeten voor de papieren versie van kranten en magazines die deelnemen aan de studie, maar ook voor hun digitale versie.

De resultaten van het geobserveerde bereik van de websites en apps uit de CIM Internet studie worden ook toegevoegd. Zo kan het CIM de “total reach” inschatten van elk merk.

Alle resultaten zijn hier beschikbaar. De nieuwe cijfers, grafieken en documenten zijn ook opgenomen in de database van MediaSpecs.

Verschillende mediabedrijven analyseerden ook hun eigen resultaten. Klik op de linken om de analyses te lezen van:

Bernard Cools en het researchteam van mediabureau Space hebben een uitgebreide analyse gemaakt. “Terug naar een nieuwe normaliteit: er zijn winnaars en verliezers, maar de interpretatie van de resultaten verdient enige nuance.” De volledige analyse staat op de site van Space.

Methodologie

De methodologie van de studie vind je hier terug.

Er zijn een aantal methodologische wijzigingen. De rekrutering van de interviews werd aangevuld met een uitnodiging voor de online vragenlijst per telefoon of per post en de fusie met MediaWatch uit het CIM-panel liet toe het surfgedrag te meten.

De vragenlijst werd opgemaakt met het oog op een mobiele toepassing. Het universum is verjongd tot 16+. De steekproef is bepaald op 8.000 interviews en het veldwerk werd compacter ingepland tussen november 2021 en juni 2022.