CIM-cijfers: analyse DPG Media

FacebookTwitterLinkedIn

Na twee jaar afwezigheid omwille van de coronacrisis, heeft het CIM deze woensdag de nieuwe cijfers voor de Belgische pers gepubliceerd. In 2020 toonde CIM NRS een toename van het digitale publiek aan, zowel voor dagbladen als voor tijdschriften. Die toename werd toen verklaard door de eerste lockdowns. Hieronder worden de hoogtepunten van deze wave voor de merken van DPG Media samengevat.

Ondanks een daling van het publiek behoudt Het Laatste Nieuws, met meer dan 2 miljoen lezers en surfers per dag, zijn positie als de grootste krant van het land. Het aantal bezoekers via de HLN app en website is toegenomen sinds mei (CIM Internet – unieke bezoekers). Magazine nina behoudt op haar beurt de 2de plaats onder de Nederlandstalige weekbladen in Total Brand (842.000 lezers en surfers).

De Morgen (Total Brand 448.000 lezers en surfers per dag) blijft de jongste krant van het land en ook haar weekendmagazine, dm magazine, kent een sterke groei (+30%). Voor Humo is er een groei in Total Brand van 22%. Het blad heeft 792.000 lezers en surfers per week bereikt.

Wekelijks hebben 1.366.300 lezers een vaste afspraak met het showbizzaanbod (Dag Allemaal, Story, TV Familie, Teve Blad en Primo). Dat komt neer op 25% van de Nederlandstaligen.

De tijdschriften van DPG Media Home & Deco (Feeling Wonen, Gael Maison, vtwonen, Wonen Landelijke Stijl, Maisons de Charme, Stijlvol Wonen en Pure Maison) noteren een stijging van 9% en een lezersaantal van 569.000 per maand. Die cijfers omvatten zowel de gedrukte als de digitale versie.

In moeilijke tijden en voor een medium onder druk, blijven onze merken een aanzienlijk publiek in Vlaanderen bereiken”, vertelt Mieke Berendsen, Business Development Manager Publishing bij DPG Media Advertising.