CIM RAM: Analyse RMB

FacebookTwitterLinkedIn

Het CIM publiceerde de resultaten van de laatste golf van zijn RAM-studie. Hieronder enkele van de belangrijkste cijfers van het RMB-aanbod:

De radio’s in regie bij RMB trekken dagelijks ruim 1,5 miljoen luisteraars. Dat is een stijging van 1% vergeleken met de vorige golf. Wekelijks bereiken alle zenders samen bijna 2,35 miljoen luisteraars. Het commerciële marktaandeel van RMB neemt 1% toe versus de vorige golf en bedraagt 50,1%.

DH Radio, de zender die sinds de toetreding van LN24 in IPM Group LN Radio heet, presteert behoorlijk in deze golf: het commerciële marktaandeel van deze Franstalige radiozender steeg met bijna 20%. Het radiostation bereikt nu dagelijks 46.000 luisteraars, versus 43.000 in de vorige golf. Belangrijk om te vermelden: de zender is de op één na meest selectieve radio op de 25-54 SG 1-4 (126) en laat de langste luistertijd bij de zelfstandigen noteren, namelijk 3u58 per dag.

Bij Classic 21 stijgt het commercieel marktaandeel in het zuiden van het land bij de 12+ met + 10%. De zender is nog steeds koploper bij de zelfstandigen, met een commercieel marktaandeel van 15%. Classic 21 blijft vooral mannen aantrekken en is het meest selectief bij deze groep (148): de zender bereikt elke week 336.000 mannelijke luisteraars.

NRJ noteert een stijging van zijn commerciële marktaandeel van 5%. De zender is vooral performant bij de jongeren en behoudt zijn leiderspositie bij de 12-24-jarigen met een weekbereik van 24%.

Ook Tipik ziet in deze golf zijn commerciële marktaandeel stijgen. Dankzij een toename van 10% in zijn dagelijkse dekking bereikt de radio nu dagelijks 79.000 luisteraars van 12 tot 34 jaar. Tipik is ook het selectiefst bij de 18-44 SG1-4 (139).

Vivacité blijft de meest geconsumeerde zender in het zuiden van het land en bereikt 874.000 luisteraars per week. Deze radiozender wordt beluisterd door 13% van de 18-plussers. Vivacité behoudt zijn leiderspositie bij de VVA met een weekbereik van 22%.

La Première blijft de populairste radiozender voor managers, met een dagbereik van 15,4%. De zender trekt de meer bemiddelde profielen aan, zoals blijkt uit zijn leiderspositie in de sociale groepen 1 en 2, waar La Première 11,5% marktaandeel haalt.