Onlangs werden de nieuwe cijfers van de CIM Belgian Publishing Survey (BPS) gepubliceerd.
De businesskranten De Tijd | L’Echo zagen hun bereik opnieuw toenemen. Op een gemiddelde dag bereiken beide businesskranten samen 518.600 lezers, liefst 77% meer op een periode van 10 jaar.
Naast een sterk dagbereik behaalt Mediafin met haar titels De Tijd, L’Echo, Sabato en Netto | Mon Argent ook een maandbereik van 1.897.000 Belgen ouder dan 16 jaar.
Het toont aan dat de multimediale contentstrategie zijn vruchten afwerpt. Het is duidelijk dat de doelgroepen van zakelijke beslissingsnemers, beleggers en vermogende gezinnen via de diverse kanalen hun weg vinden tot de content van De Tijd | L’Echo. Van de snelle ochtendupdate via de podcasts De 7 en Le Brief tot uitgebreide verslaggeving via de krant of actueel nieuws, updates en analyses via website en app. De content kan op ieder moment van de dag worden geraadpleegd via het kanaal van voorkeur.
De groei wordt vooral extra gestuwd vanuit een sterke basisgroei van de kranten. Beide kranten samen groeien met 10% vs de vorige periode. Daarbovenop zorgen de digitale kanalen (web, app, video en podcast) voor 46% extra bereik. Het investeren in de digitale kanalen in het algemeen, en podcast in het bijzonder, zorgt voor een verdere verjonging van het doelpubliek, waarvan intussen bijna 1 op 3 (29,5%) jonger is dan 35 jaar.
De sterke groei ligt volledig in lijn met de verkoopcijfers. De Tijd groeide in 2023 met 5,7% in betalende verkoop (papier en digitaal) vs 2022. Voor L’Echo was de groei nog sterker. De betalende verkoop in papier en digitaal van de Franstalige zakenkrant steeg met 7,1% (in vergelijking met 2022).