CIM Belgian Publishing Survey: Nieuwe bereikcijfers voor de pers

FacebookLinkedIn

Het CIM publiceert vandaag de resultaten van zijn meest recente Belgian Publishing Survey (BPS). Deze studie meet het bereik van de persmerken, ongeacht of ze in een papieren versie of een digitale versie geraadpleegd worden.

De gegevens hebben betrekking tot de periode juni 2023 t/m mei 2024, waarbij in totaal 8.030 interviews werden afgenomen (16 jaar en ouder).

Enkele resultaten:

Pers: een medium voor alle Belgen

  • 94,1% van de Belgen raadplegen minstens één persmerk elke maand.
  • 56,4% van de Belgen raadplegen elke dag een dagbladmerk.
  • 72,4% van de Belgen raadplegen elke week een weekbladmerk of elke maand een maandbladmerk.

Multi-channel medium en lezers

  • 79,1% van de Belgen lezen elke maand minstens één perstitel (papieren versie).
  • 83% van de Belgen lezen elke maand de digitale versie van minstens één persmerk (digitale editie, site of applicatie).
  • 50% van de lezers raadplegen de persmerken via verschillende dragers.

De smartphone (52%) is het meest gebruikte toestel om digitale versies van persmerken te raadplegen (digitale edities, websites of applicaties). Gevolg door de laptop (21,2%), de tablet (14,3%) en de desktop (12,6%).

Toegewijde lezers

De overgrote meerderheid van de lezers zijn trouwe lezers die bijna de volledige exemplaren lezen of doorbladeren, of het nu de papieren versie of de digitale versie is.

  • 45% van de lezers (papieren of digitale versie) raadplegen hetzelfde exemplaar verschillende keren.
  • 14,8% leest het volledig.
  • 23,8% leest het quasi volledig.

Je vindt de resultaten hier, de methodologie van de studie is hier beschikbaar.