Christian Van Thillo geeft Jaarverslag 2013 van De Persgroep: de verwachte storm werd omgetoverd tot een frisse wind

FacebookTwitterLinkedIn

Christian Van Thillo, gedelegeerd bestuurder, presenteerde de jaarcijfers van De Persgroep met de nodige toelichting en inzichten. Ondanks de verwachte storm die het medialandschap zou teisteren, hield het bedrijf zeer goed stand in 2013. De bedrijfsopbrengsten bedragen 901 mio € (-1% tov 2012), de courante netto winst is 68 mio € (+23% tov 2012) en de netto cashflow is 107 mio € (+6% tov 2012). Voor het eerst is er een mooi evenwicht tussen de prestaties van de Nederlandse en Belgische activiteiten.

 

De kranten evolueren naar echte nieuwsmerken. In België kennen we de “luxe van het CIM” die als één organisatie de relevante currency kan aanleveren als basis voor het verhandelen van de advertentieruimte. In Nederland ontbreekt deze luxe en worden verschillende bronnen gebruikt om het totale bereik te verantwoorden. In België wordt het bereik van de krant en het digitale bereik samengevoegd en krijgen we een beeld van het totale merkbereik van de diverse media. Momenteel wordt al 40% van de nationale reclame-inkomsten gerealiseerd door digitale producten.

 

Van Thillo voorspelt een segmentatie in het klantenbestand van de kranten. Een aantal klanten komen gratis, hiervoor zal meer dan ooit het reclamemodel moeten functioneren. Andere klanten betalen 10 of 20 € of zelfs meer dan 100 € en krijgen dan telkens meer uitgebreide services aangeboden binnen hun pakket. In Nederland wordt er geïnnoveerd met nieuwe digitale abonnementsformules onder VK Plus waarbij extra redactionele inhoud en services worden aangeboden. Op die manier slaagt de uitgever er niet alleen in de lezer te laten betalen voor een digitaal product, maar tegelijkertijd wordt de totale ervaring verrijkt en gaat het aanbod meer en meer ook andere leden in het gezin aanspreken. Volkskrant verkoopt vandaag al een kwart hybride abonnementen (digitaal in de week + papier in het weekend). Dit “Plus”-concept zal later uitgebreid worden naar andere titels.

 

De magazinemarkt heeft het zeer moeilijk, hiermee vertelt Van Thillo uiteraard weinig nieuws. Het distributiekanaal van de klassieke krantenwinkel is in crisis, de passage van verslaafde rokers en regelmatige gokkers valt drastisch terug. Heel vaak zijn magazines impulsproducten die leven dankzij het succes van een sterke cover. Ze zijn het slachtoffer van de verminderde traffic in die verkooppunten. Tegelijkertijd is er een overaanbod van magazinetitels en worden de lezers alsmaar selectiever en prijsbewuster. Digitale groei is de grote challenge voor de magazine-uitgevers. Een goed gemaakte website met eenzelfde redactionele inhoud zal niet volstaan. De uitgevers die er in slagen echte communities te creëren rond thema`s en passies zullen de winnaars zijn, op voorwaarde dat ze dan ook nog eens de juiste betaalmodellen en inkomstenbronnen ontdekken. De magazinemerken van De Persgroep houden relatief stand in deze moeilijke context, wat op zich een zeer verdienstelijke prestatie is.

 

Van Thillo verwacht voor de komende jaren een consolidatie in de magazinewereld waar er in elk segment, voor elke passie en voor elke niche, een dominante titel zal overblijven. In elk geval zullen het telkens multimediale merken zijn. De consolidatie leiden of ondergaan, dat is de keuze. De Persgroep heeft alleszins voldoende reserves om de diverse dossiers die passen binnen de ambitie van het bedrijf grondig te analyseren en zelfs tot actie over te gaan. Drie concrete dossiers liggen momenteel op tafel. NRC, Sanoma en Voetbal International. Voor alle duidelijkheid gaat het hier voorlopig over analyse, het doen van een bod is nog niet aan de orde.

 

De digitale serviceplatformen worden een kernactiviteit voor het bedrijf, in drie sectoren: auto`s, jobs en IT. In Nederland werd Autotrack overgenomen en in België zal Autozone omvormen tot Autotrack met de bedoeling eenzelfde succesvolle plaats te veroveren. In Nederland werd Carsom gelanceerd, een combinatie van vergelijking en e-commerce. De jobmarkt blijft er moeilijk, maar de Nationale Vacaturebank doet het goed. In België is Stephane Vermeiren de nieuwe directeur van Vacature. Tweakers, de sterke technologie-community in Nederland, plant dan weer een uitbreiding naar België.

 

2013 is een sterk TV-jaar geweest met een bevestiging van de marktpositie van de Medialaan-zenders. Zelfs met de competitieve investeringen in programmatie werd dezelfde financiële discipline behouden met een bevredigend resultaat als gevolg. Na drie jaar geruzie met Telenet slaagde de directie van Medialaan in een nieuw samenwerkingsakkoord op lange termijn. Het feit dat hetzelfde Telenet mogelijk actief wordt als zender door de overname van Vier-aandelen wordt met de nodige argwaan opgevolgd. Indien nodig zal De Persgroep van de verantwoordelijke mededingingsoverheden garanties vragen voor een eerlijke en vrije concurrentie binnen de services die de distributeur Telenet hanteert naar alle zenders. Het zal onaanvaardbaar zijn dat Telenet misbruik zou kunnen maken van de sterke positie als distributeur om de eigen positie van content-aanbieder te versterken. De zenders van Medialaan hebben zich sterk gehouden in 2013 en kennen de eerste maanden van 2014 zelfs nog een aanzienlijke groei. Het belang van “merkversterkende programma`s” is hierin cruciaal. De kijker wil ge-entertaind worden en de merkidentiteit van de zenders wordt zeer bepalend voor het succes. Wat Stievie betreft, laat Van Thillo weten dat het meer is dan een labo en dat het op termijn zicht moet geven op een echte business.

 

Christian Van Thillo kijkt tevreden terug op 2013 waar een hevige storm werd omgetoverd tot een frisse wind. De financiële resultaten zijn bemoedigend en geven vertrouwen in de toekomst. Hij vat het mooi samen: “Wij zijn een gedisciplineerd bedrijf”.