Best Brands Awards 2017: Coca-Cola, Colruyt en TUI zijn de grote winnaars

FacebookTwitterLinkedIn

Tijdens de ceremonie van de Best Brands Awards op donderdag 23 maart werden de sterkste merken in België beloond in aanwezigheid van meer dan 200 topmanagers uit de zaken-, communicatie- en mediawereld. De winnende merken van dit jaar zijn Coca-Cola (Best Product Brand), Colruyt Group (Best Corporate Brand) en TUI (Best Digital Brand).

Net als vorig jaar werden de winnaars gekozen uit drie categorieën op basis van een multibrand- en multisectoronderzoek dat GfK heeft uitgevoerd bij 3.500 gezinnen. De Best Brands Awards worden gezien als dé graadmeter van merkprestaties. Twee criteria staan centraal: het reële economische succes en de emotionele perceptie door de consument. Er is geen jury bij de studie betrokken.

Coca-Cola

Als je de frisdrank vergelijkt met andere niet-alcoholische dranken, dan valt op dat meer dan de helft van de consumenten Coca-Cola beschouwt als eerste keus. Dit vertaalt zich uiteraard in het marktaandeel van het merk in België. Echter, Coca-Cola haalt niet alleen op rationeel vlak een betere score dan zijn concurrenten. Het merk is ook leider als het gaat over een positieve en memorabele merkbeleving. Op die manier versterkt Coca-Cola de relatie met de consument op dagelijkse basis. Het onderzoek wijst dan ook uit dat twee derde van de respondenten een sterke relatie heeft met het merk, wat zijn positie als sectorleider op lange termijn garandeert.

Colruyt

Colruyt is marktleider op meerdere parameters die belangrijk zijn voor de consument. Zo kunnen klanten zich sterk identificeren met het bedrijf en voelen ze een sterke band met Colruyt. Het Belgische merk scoort bovendien het beste in zijn sector als het gaat over het aanbod van betere producten en diensten. Tenslotte slaagt Colruyt er als geen ander in om zich te differentiëren van andere bedrijven en mag het trots zijn op de titel van meest likeable onderneming in België.

TUI

De reisorganisatie heeft de award te danken aan een erg hoge score op vlak van ervaringen op maat die het haar klanten aanbiedt. Ook de gepercipieerde betrouwbaarheid is groot dankzij de online services van de touroperator. Verder kan TUI uitstekende resultaten voorleggen wat betreft de efficiënte werking van de verschillende digitale touchpoints (website, sociale netwerken en mobiele communicatie). TUI blinkt ook uit op het gebied van online aankopen en de communicatie van het merk via al haar digitale kanalen.

Wat moeten we onthouden van de Best Brand Awards 2017?

De customer experience wordt steeds belangrijker voor de reputatie van een merk. Het is een fenomeen dat al meer dan tien jaar in opmars is. Vanuit dit standpunt is reclamecommunicatie slechts een ingrediënt van de totale merkbeleving. Samengevat houden de merken met de hoogste scores rekening met wat er leeft in het veld. Ze brengen een verkoopboodschap die zo relevant mogelijk is zonder zichzelf daardoor te beperken. Sommige merken hebben de neiging om beloftes te maken zonder verantwoordelijkheid te nemen voor hetgeen ze de consument wijsmaken. En dat is dezer dagen nefast.