AMMA 2021: De genomineerde cases in de categorie ‘Best Media Strategy’ uitgelicht

FacebookTwitterLinkedIn

De prestigieuze Annual of Master in Media Awards, beter gekend als de AMMA, vinden dit jaar virtueel plaats op donderdag 20 mei. Voor de editie 2021 van de AMMA werden 110 dossiers ingediend in 13 categorieën die elk betrekking hebben op een specifiek domein van de media-expertise.

In de categorie ‘Best Media Strategy’ zijn er 5 cases genomineerd. Mocht u de presentatie van de genomineerden tijdens de UMA Day Best Media Campaigns gemist hebben, worden in dit overzichtsartikel de verschillende cases kort besproken.

Space met ‘When Media Mobilise’ voor bpost bank

Om zijn imago nieuw leven in te blazen en een volgende stap in de digitale transitie te zetten, lanceerde bpost bank een nieuwe ​​smartphone-applicatie. De app maakt het mogelijk om in drie minuten een bankrekening te openen, zonder fysiek naar de bank te moeten gaan. Maar hoe communiceert het bedrijf over deze toepassing? En welke resultaten kreeg ze? De campagne is gebaseerd op drie fasen: awareness, traffic en conversion.

Tijdens de eerste fase bereikte bpost 86% van de 25-54-jarigen en haalde het 136 miljoen impressies dankzij online en offline video’s. De tweede fase gaf een prominente plaats aan display, sociale media en OOH-advertenties en vroeg consumenten om 3 minuten van hun tijd te nemen om een ​​bpost-account te openen. De laatste fase had tot doel de consument te ‘retargeten’ op basis van zijn plaats in de funnel.

Resultaat? 7.124 mensen kwamen de funnel binnen en openden een account met hun smartphone. In vergelijking met 2019 registreerde bpost tevens een stijging van 97% van het aantal bezoekers in de Appstore en 12% in de Play Store van Android.

Mindshare & TBWA met ‘SuperPlus’ voor Delhaize

“Bij Delhaize draait het niet alleen om ‘better eating’, het betreft ook het verbinden van dat principe met het media-ecosysteem van Delhaize”, zegt Jolien Van Heyste, Connection Strategist TBWA. In het kader daarvan lanceerde Delhaize een nieuw en revolutionair getrouwheidsprogramma dat zowel de consumptie van gezondere voeding als de koopkracht van haar klanten bevordert.

Elke klant met de nieuwe SuperPlus-kaart kreeg automatisch een korting van 5% die daarna kon stijgen tot 15% op meer dan 5.000 producten die een Nutri-Score A of B hebben. Delhaize communiceerde over deze campagne in verschillende fasen: waarom, wat en hoe.

Tijdens de eerste fase lag de focus op het ‘waarom’. Er werd awareness gecreëerd rond de nieuwe SuperPlus-actie en het waarom achter de campagne werd uitgelegd. Tijdens een tweede fase werd gedefinieerd wat SuperPlus juist is, zowel in kranten, op televisie als online. In de derde en vierde fase werd aan consumenten uitgelegd hoe ze gebruik konden maken van de nieuwe SuperPlus-actie. De nieuwe actie zorgde voor meer dan 1.300.000 gebruikers en deed Delhaize top-mind staan bij de winkels wanneer het gaat over een gezonde levensstijl. 

Pivott met ‘Spicing Up!’ voor Santa Maria

Voor het Scandinavische merk Santa Maria, dat helemaal draait rond ‘het maken van eten dat verre van saai is’, was penetratie en loyaliteit in de Belgische markt een echte uitdaging. Om consumenten te overtuigen van de kwaliteit van de producten werd de focus gelegd op de ‘explosion of taste’. Het coronavirus maakte sampling in de winkels echter onmogelijk. Hierdoor werd geopteerd voor een digital sampling campaign gecombineerd met twee user-friendly cashback platformen. Consumenten konden 6 weken lang een populair kruid (berbere of curry mango) en een tasty spice mix (taco of fajita seasoning) kopen in hun nabije Delhaize en kregen 100% cashback. Via een all-around campagne op Facebook, Instagram en Google Ads werden ze herinnerd en doorverwezen naar het cashback platform.

In één maand werden er 8.856 cashbacks aangevraagd, 10 miljoen impressies gegenereerd met 100.000 clicks en werden er 4.208 nieuwe e-mailadressen verzameld. Dat resulteerde in 6.208 nieuwe consumenten Santa Maria. De return on advertsing spend bedroeg +50%. Doordat consumenten online hun cashback moesten aanvragen, werd er een actief en geïnteresseerd target audience bereikt. Dit in tegenstelling tot een offline sampling campagne die ook consumenten bereikt die gewoon de winkel binnenstappen. Na afloop van de campagne besloot Delhaize om meer ruimte vrij te geven voor Santa Maria producten.

PHD Media met ‘#Samenerdoor’ voor Telenet

‘Hoe kan een telecombedrijf van betekenis zijn als iedereen thuis zit?’ Door collectiviteit en entertainment te leveren, en door hun aanbod uit te breiden. Telenet creëerde bij het begin van de lockdown in 2020 het platform #Samenerdoor. De campagne bestond uit 3 fases. Sterke communicatie en klantvriendelijke oplossingen speelden de hoofdrol om de campagne-doelstellingen te verwezenlijken. Telenet nog aantrekkelijker maken voor niet klanten.

Tijdens de eerste fase stond verbondenheid centraal. Telenet lanceerde het platform #samenerdoor wat dagelijks werd aangevuld met artikels en tips & tricks om het beste uit producenten en technologie te halen. Via een televisiespot, native artikels en sociale media werd de awareness verhoogd. In partnership met De Tijd creëerde Telenet ook de podcastreeks ‘De Verderkijkers’. Van mei tot augustus stonden creativiteit en veerkrachtigheid. Opnieuw maakte Telenet gebruik van een televisiespot en native advertising om de awareness te verhogen.

Van september tot december legde Telenet de focus op wat een #RaarJaar 2020 is geweest. Telenet verzamelde 6 unieke verhalen waarin getoond werd hoe technologie het verschil kan maken, zowel voor consumenten als bedrijven. Deze werden uitgezonden als mini tv-format in primetime op vtm en VIER, en digitaal via online video met kortere formaten. Om de synergie tussen Telenet residentieel en Telenet business nog verder uit te spelen werd de ‘De Digitale Versnelling’ in de strategie geïntegreerd. Een online platform waar ondernemers digitale expertise vinden om hun business online te boosten. Afsluiten deed Telenet met cadeaus. Gratis entertainment voor de klanten en een boeiend magazine voor de business doelgroep, opnieuw in partnership met De Tijd. De resultaten hieronder tonen aan dat de campagne onder andere zorgde voor een stijging van de brand preference met 12%, 31% meer awareness creeërde voor de ‘Digitale Versnelling’ wat resulteerde in 22% meer geabonneerden.

Maxus met ‘Think Possible’ voor Proximus

In juni 2019 lanceerde Proximus de tagline ‘Think Possible’. Hiermee wou Proximus zowel de Belgische consumenten als bedrijven inspireren met alle mogelijkheden die de technologie te bieden heeft en met een aantal product lanceringen. Proximus lanceerde vroeger veel campagnes gericht naar een massapubliek. Deze ‘one size fits all approach’ hield de media performances tegen, net als de creativiteit en het strategisch denken.

Britt Luyten, Chief Client Officer bij Maxus, toonde op een enthousiaste manier aan waarom deze case een AMMA moet verdienen. In 2020 zorgde Maxus, samen met communicatiepartner SILK en Proximus, voor ‘the change’. Deze verandering in media strategie was niet enkel gelinkt aan 1 campagne maar aan alle mediacampagnes die door Proximus werden gelanceerd. Waar Proximus voorheen campagnes lanceerde waarbij  de producten en diensten die ze wilden verkopen centraal stonden, ging er nu meer consumer centric gewerkt worden. Uit een target analyse bleek dat er veel ruimte was voor progressie, met consumer centric thinking als het centrale idee van de campagne. Er werd meer gekeken naar de attitude van de mensen en hun gedrag ten opzichte van change en innovatie. De nieuwe mediastrategie zorgde voor een stijging van de ROI van van 32% naar 67 en voor een sterke shift in de manier van denken én in de manier van werken. Het liet Proximus toe om zijn positie als marktleider te verstevigen en een sterke positie in te nemen als speler op het digitale- en innovatie vlak.

Alle presentaties van de genomineerde cases binnen de categorie ‘Best Media Strategy’ zijn hier te bekijken.

Alle genomineerden van de AMMA zijn terug te vinden op Ammastream.be.