Aimé Van Hecke geeft jaaroverzicht Sanoma Media

FacebookTwitterLinkedIn

Naar jaarlijkse gewoonte presenteerde CEO Aimé Van Hecke de financiële resultaten van het afgelopen jaar 2011 en gaf hij ook al een preview op Q1 2012.

 

De internationale structuur legt de nadruk op media en learning. In België zijn er binnen Sanoma Media 4 divisies: magazines, digitaal, audiovisueel en regionaal.

 

In juni 2013 verhuist het hele bedrijf naar de stationswijk in Mechelen. Sanoma Media Regional (verantwoordelijk voor de niche publishing van luxe lifestyle en home & deco magazines) komt dan mee onder één dak, hetgeen diverse schaalvoordelen zou moeten opleveren.

 

Door de verschuivingen rond de aandeelhouderstructuur van Humo (van 100% naar 51% in 2010 en 33% via De Vijver in 2011) is het moeilijk de jaarcijfers te vergelijken.

 

In 2011 was er een terugval van de advertentieverkoop (-4,2%) en diverse verkopen (-13,0%). De verkoop van tijdschriften steeg met 1%. De stijging van de prijzen hebben de daling in verspreide oplage dus kunnen neutraliseren.

 

Libelle kende een lichte daling in verkochte exemplaren (-1,9%; 223.100 ex.), dit wordt ruim gecompenseerd door de merkuitbreidingen Libelle Lekker (51.300 ex.) en Libelle Mama (23.900 ex.). Libelle Mama zal zelfs doorgroeien naar een hogere frequentie, al wordt er nog niet bevestigd dat het een volwaardige maandelijkse periodiciteit zal krijgen. Libelle Happy (21.200 ex.) heeft het moeilijk om als afgeleide van Libelle het segment van de psychologiebladen te veroveren. Deze titel wordt dan ook stopgezet.

Libelle groeit uit tot een “superbrand”, met naast de magazines, boeken, specials, social media, website, apps, events, workshops, loyalty, CRM en licensing. Hier wordt de multimediale activiteit van het bedrijf ten volle uitgespeeld. Over de eventuele audiovisuele projecten rond Libelle laat Aimé Van Hecke nog steeds niet in de kaarten kijken.

 

De oplage van Flair NL daalt met -3,8% tot 113.800 ex. en Flair FR met -4,2% tot 41.700 ex. Glam*it verkocht nog amper 14.700 ex., een daling van -20,4%, en werd einde 2011 stopgezet.

 

De oplage van het magazine Goedele was in 2011 nog 44.500 ex. (een daling van -12,9%). In combinatie met de slechte resultaten op de advertentiemarkt werd beslist om de titel stop te zetten. Over de nieuwe initiatieven van Goedele Liekens om het magazine met andere partijen nieuw leven in te blazen blijft de CEO van Sanoma Media terughoudend. Wel zal bij de publicatie van het nieuwe magazine bekeken worden of er geen inbreuken zullen zijn qua auteursrechten.

 

Story bewees in 2011 zijn positie als sterk merk met 163.600 ex., een daling van maar 0,2% in een algemeen dalende magazinemarkt. Storywood was de nieuwe zomerse merkuitbreiding gedurende 3 maanden in 2011, met een focus op de Hollywood vedetten, en verkocht 24.800 ex.

De lancering van Story FM is volgens Aimé Van Hecke alvast een succes omdat het “Story-gevoel” goed wordt vertaald naar radio. Over de verdere uitrol vanuit de huidige frequentie in Antwerpen naar heel Vlaanderen is er nog geen concreet nieuws.

 

De herpositionering van TéléMoustique naar Moustique, van een TV-blad naar een volwaardig opinieblad, heeft aanvankelijk voor een daling van de oplage gezorgd. Ondertussen is deze daling gestabiliseerd en vindt deze nieuwe positionering zijn plaats in de markt.

 

De upscale bladen kenden een belangrijke neerwaartse trend in oplage in combinatie met slechte advertentieresultaten: Feeling (70.500 ex., -13,1%), Gael (37.700 ex., -7,8%), Feeling Wonen (23.000 ex., +2,5%) en Gael Maison (18.600 ex, -12,9%).

Feeling kreeg een uitbreiding onder de vorm van de gratis stadsmagazines Feeling City. Na de edities voor Antwerpen, Gent en Luik volgen in 2012 zeker nog andere steden.

 

Sanoma lanceerde in 2011 de digitale couponing service She Deals gericht naar vrouwen met specifieke aanbiedingen via Flair She Deals en Libelle She Deals.

 

Naast de klassieke printmagazines werden vorig jaar 9 digitale magazines gelanceerd en 5 apps.

 

Na de vroegere edities met Tom Waes en Erik Van Looy werd in maart 2011 het personality magazine Sergio gepubliceerd. Dit personality-concept zal zeker nog opvolging krijgen en misschien zelfs uitgroeien tot een nieuw format.

 

De participatie via De Vijver in SBS Belgium en de zenders VT4 en Vijftv in 2011 wordt een belangrijke sterkhouder voor het bedrijf. In 2011 is dit al goed voor 15% van het totale verkoopcijfer en in het eerste kwartaal 2012 is deze participatie goed voor 25% van de totale omzet.

 

Met participatie in De Vijver (33%) verdwijnt ook het rechtstreekse aandeelhouderschap van 51% in Humo. Aimé Van Hecke hoopt dat na diverse herlanceringen Humo dan toch binnenkort “de afspraak met de 21ste eeuw” zal kunnen waarmaken.

 

Voor de toekomst ziet de CEO Aimé Van Hecke een beperkte daling van de reclamemarkt, een aanhoudende druk op de oplage en uitbreiding van de digitale markt. Voor TV rekent hij op een stabiele totale markt waarbinnen de marktaandelen wel sterk zullen wijzigen.