Vlaamse mediamarkt volledig in handen van De Grote 5

FacebookTwitterGoogle+LinkedIn

De Vlaamse Regulator voor de Media (VRM), die optreedt als onafhankelijke toezichthouder voor de Vlaamse audiovisuele media, publiceerde op 6 december het rapport ‘Mediaconcentratie in Vlaanderen 2018’.

Algemene conclusies van het rapport

  • Voor de aggregatie van klassieke mediaproducten is 80-100% van de markt in handen van slechts vijf mediagroepen: VRT, De Persgroep Publishing / Medialaan, Mediahuis, Roularta en SBS Belgium. Enkele jaren geleden waren dat er nog negen.
  • Internationale grootmachten (zoals Facebook, Google en Netflix) dagen de Vlaamse mediaspelers verder uit. Onze Vlaamse media-actoren reageren door verdere consolidaties (bijvoorbeeld Buymedia.be, MobilePremium en Telenet die De Vijver Media overneemt).
  • De concentratie is het hoogst bij de distributietak. Bij de gedrukte media is dat zelfs quasi één grote speler, Bpost, en bij televisie neemt Telenet de belangrijkste positie in.

Belangrijkste conclusies per mediasoort

Radio

De VRT-zenders bezitten het grootste marktaandeel, waardoor de concentratie binnen de Vlaamse radio zeer groot blijft. Dat concentratieprobleem wordt deels veroorzaakt door de beperkte beschikbaarheid van het radiospectrum. Door de (beginnende) digitalisering ontstaan er nieuwe initiatieven en kan de concentratie in de toekomst afnemen.

Televisie

De voornaamste wijzigingen zijn de overname van SBS Belgium door Telenet en de integratie van Medialaan in de Persgroep. De concentratie is gedaald naar ‘matig’ door de opkomst van nieuwe onafhankelijke themazenders. Ook blijven de regionale televisieomroeporganisaties meer en meer samenwerken (zoals AVS en TV Oost, en Focus en WTV).

Geschreven pers

De concentratie neemt toe met consolidaties in de magazinemarkt. Zo kocht Roularta enkele bladen van Sanoma en nam De Persgroep uitgeverij Cascade over. Roularta nam de 50%-participatie van De Persgroep in Mediafin over.

Meer informatie vindt u in het bijgevoegde persbericht.