Wordt Stievie herleid tot een technisch innovatielabo? Zal Telenet na vandaag nog investeren in een concurrent van Medialaan?

FacebookTwitterLinkedIn

Vandaag hebben Medialaan en Telenet op een persconferentie een nieuwe samenwerkingsovereenkomst bekendgemaakt. Lees hier het volledige persbericht.

 

Over de waarde van de samenwerking geven geen van beide partijen meer details. Het samenwerkingsakkoord gaat wellicht wel over een stevig engagement, aangezien Medialaan de spons veegt over een claim van distributierechten over een periode van een viertal jaar.

 

Medialaan profileert zich vandaag als een innovator. Peter Bossaert, CEO Medialaan, stelt met tevredenheid vast dat tv-kijken de laatste jaren in de lift zit. Het klassieke lineaire kijken evolueert naar diverse platformen. Tegelijkertijd wordt het duidelijk dat de tv-zenders een waardevol product in handen hebben, gezien de gretigheid waarmee de kijker op zoek gaat naar deze nieuwe platformen. Bossaert ziet deze deal als een belangrijke stap naar een hybride inkomstenmodel voor zijn zenders. De totale afhankelijkheid van de advertentie-inkomsten evolueert naar een gemengd model, waarbij de kijkers bewust of onbewust betalen voor hun tv-consumptie. De vergoeding van de rechten die de distributeur betaalt aan de zender is hier een deel van. De samenwerking met Telenet moet leiden tot meer initiatieven om nieuwe bronnen aan te boren.

 

Volgens Bossaert wint de kijker. Hij krijgt toegang tot zijn geliefde programma`s via diverse platformen. Wat de winst voor de adverteerder is, zal in de nabije toekomst nog duidelijk moeten worden. De bedoeling is dat binnen de samenwerking diverse projecten zullen uitgewerkt worden om te voldoen aan de vraag van de adverteerders.

 

Telenet van zijn kant verrijkt de distributiefunctie met allerhande diensten. De aangekondigde samenwerking met Medialaan is een stap in deze waardetoevoeging, waarbij de klanten van Telenet een vlottere toegang krijgen tot de programma`s van Medialaan. Kijken waar en wanneer men wil, wordt meer en meer een realiteit.

 

John Porter, CEO Telenet, ziet deze samenwerking ook nog verder evolueren. Telenet beschikt als distributeur over “big data” van het concrete kijkgedrag van meer dan één miljoen kijkers. Dit is natuurlijk waardevolle informatie voor de sector die gewoon is van met steekproeven te werken.

 

Enkele prangende vragen werden absoluut niet beantwoord door beide CEO`s. Wordt het Stievie-project herleid tot een technisch innovatielabo en begraaft Medialaan de ambitie om zelf een stukje van de distributiefunctie op zich te nemen? Wat gebeurt er met de investeringsplannen van Telenet richting SBS en begraaft Telenet de plannen om zelf een rol te spelen als aanbieder van content?