De VRT start een uitgebreid actieplan dat de publieke omroep verder klaarmaakt voor de toekomst en dat beantwoordt aan de verwachtingen van de Vlaming: een sterk digitaal aanbod, betrouwbare en kritische journalistiek en creatieve en ontspannende programma’s voor iedereen.
Resultaten ‘Jouw VRT’-onderzoek: de Vlaming is tevreden over publieke omroep, maar wijst ook op enkele werkpunten.
- De VRT lanceert een plan met zes actiepunten gebaseerd op de resultaten van het ‘Jouw VRT’-onderzoek.
- Bijna 8 op de 10 Vlamingen is tevreden over de VRT.
- De VRT is betrouwbaar, kwalitatief en informatief. Creativiteit en ontspanning verdienen meer aandacht.
- De digitale ambities van de VRT krijgen veel steun, de publieke omroep blijft daarom inzetten op innovatie, de verdere ontwikkeling van VRT NU en het bestrijden van desinformatie.
- Jongeren, kortgeschoolden en mensen van buitenlandse herkomst hebben iets minder affiniteit met de VRT. Daar maken we als publieke omroep werk van.
Frederik Delaplace, CEO VRT: “Dit onderzoek onderstreept dat de Vlaming een VRT verlangt met ambitie. Het zet de uitdagingen van de VRT op scherp. Met deze zeer waardevolle resultaten gaan we aan de slag. We zijn trots dat de Vlaming ons blijft associëren met betrouwbare en kwalitatieve informatie. Ja, er zijn ook verwachtingen die we vandaag nog niet helemaal kunnen inlossen. Daarom koppelen we een uitgebreid actieplan aan de resultaten van ‘Jouw VRT’: we investeren verder in vernieuwing, creativiteit, een digitaal aanbod en sterke, onafhankelijke journalistiek die nepnieuws doorprikt.”
Meer informatie over de resultaten van het onderzoek en het bijhorende actieplan leest u op VRT.be.