Het vierde en tevens laatste najaarswebinar van GroupM ging dieper in op de eigen tools mResponse, mScore en mOtions. Deze drie tools meten de effectiviteit van advertenties en komen samen in het mSolutions dashboard.
Om advertentie-effectiviteit te beoordelen, zijn er vier belangrijke pijlers: recognition, branding power, emotion en distinctiveness. Met de Ad Effectiveness Trilogy test GroupM al deze pijlers om de totale effectiviteit van een advertentie te evalueren.
mResponse: Hoe de ROI van uw campagne boosten?
In 2020 werd mResponse, de crossmediale effectiviteitsmeting van GroupM, bekroond met een gouden AMMA voor Media Research. Eind dit jaar zal deze database ongeveer duizend cases tellen.
Roel Palmaerts (Research Manager bij Mindshare Belgium) gaf aan dat volgende zaken in mResponse gemeten worden: recognition of the ad (die wordt afgewogen tegenover de predictive score), branding power, likeability score en differentiation force (die alle drie best zo hoog mogelijk scoren) en tot slot retransmission factor (deze meet of een advertentie het potentieel heeft om viral te gaan, om een conversation starter te zijn).
Dankzij mResponse kunnen adverteerders dus ontdekken hoe het best met hun publiek om te gaan om zo de ROI van hun campagne te boosten.
mScore: Hoe de impact van uw boodschap verhogen?
Dit jaar won ook mScore, GroupM’s audittool voor creatieve boodschappen, goud in de categorie Media Research op de AMMA. Deze tool evalueert de effectiviteit van creatieve berichten in zijn puurste vorm, dus exclusief advertentiedruk, merk- of categorie-effecten. De methode wordt toegepast op een representatieve benchmark van meer dan 300 advertenties in België, aldus Bart De Pauw (Chief Business Intelligence Officer bij GroupM Belgium).
Het model maakt gebruik van een scorekaart van 15 advertentiestatistieken samengevat in 4 dimensies en bewijst eens te meer hoe belangrijk positieve emoties zijn bij een advertentie. Het straffe aan mScore is dat de impact van een advertentie beoordeeld kan worden in de verschillende fases van de brand funnel.
mOtions: Hoe uw video-advertentie optimaliseren?
Met mOtions gaat GroupM volgend jaar opnieuw voor een gouden medaille op de AMMA. Deze innovatieve oplossing combineert kwantitatief onderzoek met neurowetenschap en werd ons uitgelegd door Florian Linclau (Head of A&I bij Wavemaker Belgium).
Door handig gebruik te maken van een smartphonecamera kunnen de aandacht en de emotie van reclameboodschappen gemeten worden. Hiervoor doet GroupM beroep op een representatief panel van 200 mensen en meer dan 100 video-advertenties.
Via deze tool kan dus de impliciete impact van een reclamespot gemeten worden. Het is mogelijk om nadien de advertentie te optimaliseren door de sterkste scènes te behouden in een kortere versie van de spot.
David Peirce (Senior BI Specialist bij GroupM Belgium) tot slot legde uit hoe mResponse, mScore en mOtions geïntegreerd worden in het mSolutions dashboard.