Verslag van de allerlaatste Social Media Day

FacebookTwitterLinkedIn

Woensdag 28 mei vond voor de vijfde keer de Social Media Day Antwerp plaats. Deze vijfde editie was overigens de allerlaatste onder deze vorm. Binnen enkele maanden komen organisators Rik Lagey en Rien van den Bosch naar buiten met een nieuw concept.

 

Nicola Millard startte de dag met haar stelling “loyalty might be dead” wanneer ze het had over loyaliteit van consumenten naar bedrijven toe. Bedrijven moeten beseffen dat klanten terugkomen naar dat bedrijf dat het voor hen makkelijk maakt. Sociale media en webchat kunnen hierin een belangrijke rol spelen. Nicola gaf aan bedrijven nog als tip mee om de info over hen op internetforums te monitoren, aangezien deze vaak voorkomen in de Google-resultaten én ze lang online blijven staan.

 

Een pleidooi voor het herdenken van sociale media werd gehouden door Polle de Maagt. Hij stelde dat technologie te dominant geworden is in wat we doen. Polle stak van wal tegen het fenomeen viral videos, het lage organisch bereik op Facebook en de chantage van bedrijven die bijvoorbeeld eerst een pagina-like vereisen vooraleer over gratis wifi te kunnen beschikken. Satisfaction = performance – expectation duidde hij met het feit dat consumenten op sociale media van pakweg een reisorganisatie onmiddellijk antwoord verwachten, maar van een overheidsinstantie absoluut niet. Polle besluitte met “we krijgen het internet dat we verdienen, maar we zouden het internet moeten bouwen dat we willen”.

 

Sander Janssen van Boondoggle had het over de Duiveluitdagingen waar niet langer de voetbalspelers zelf, maar wel de steun van de supporters centraal staat. Leuk om te weten is dat verschillende Duiveluitdagingen geboren zijn uit de analyse van realtime data. Zo toonde Facebookcijfers een groot potentieel aan bij vrouwen, wat leidde tot de uitdaging van een vrouwenspionkop en zorgden negatieve Facebookreacties op het uitfluiten van het Franse volkslied tot de “make us proud”-uitdaging.

 

“LinkedIn is het vergeten goud” volgens Richard Bordes. Hij zei dat social media en B2B perfect hand in hand gaan, omdat H2H (Human to Human) in B2B zeer belangrijk is. Contact houden met potentiële klanten is essentieel en dat kan via sociale media. Laat daar zien waar je mee bezig bent en bouw zo vertrouwen op, aangezien 80% van de uiteindelijke sales pas plaats vindt vanaf het vijfde contact met iemand. Het lezen van wat je netwerk doet is volgens Bordes overigens de ideale CRM-tool: “de leads zitten hem in jouw netwerk en welke info je daaruit haalt”.

 

Volgende spreker was Sander van der Kraan die enkele tips gaf om zo weinig mogelijk negatieve reacties te krijgen op je online campagnes. Vooral targeting is hierbij belangrijk: de juiste benadering op het juiste moment met de juiste boodschap aan de juiste persoon. Zo is het bijvoorbeeld aangeraden mensen pas aan te spreken voor een nieuwe wagen wanneer je weet dat hun huidige verouderd is en is de gezinssituatie van mensen nuttig om enkele opties van de wagen te benadrukken.

 

Onder het credo write, measure & learn vertelde Anthony Bosschem van Darwin Analytics dat elk stuk content een experiment is van wat werkt en wat niet. Bedrijven moeten om te beginnen voor zichzelf definiëren wat succesvolle content voor hun betekent. Ze kunnen hun werknemers hierin motiveren door een content hall of fame aan te maken met de artikels die het best scoorden. Het is nodig om wekelijks te screenen welke content werkte en welke niet en daaruit lessen te trekken.

 

Cynthia Sanchez van Oh So Pinteresting gaf aan dat Belgische bedrijven die nu de stap naar Pinterest zetten het voordeel hebben een early adopter te zijn. Het optimaliseren van dit “relaxing and self serving social media channel with big referral traffic” kan ook je Google-ranking fel verbeteren. De kracht van beelden kan immers perfect ondersteund worden door een goede tekst met keywords.

 

“Databases zijn de kern van elke strategische campagne”, aldus Miel Van Opstal. Het bevat de informatie die je nodig hebt om je digitaal strategisch plan uit te werken. Hierbij adviseerde hij om als bedrijf steeds een verhaal te brengen naar je klant toe. Ook gaf hij nog de raad om websites altijd responsive te maken aan mobiele platformen, om content steeds visueel te maken (trekt de aandacht en motiveert om verder te lezen) en net als Anthony eerder benadrukte hij om te meten wat je uitstuurt. Het voordeel van Google+ beperkte zich volgens hem tot het louter verhogen van de SEO.

 

DearMedia-oprichter Jo Caudron noemde content marketing een hype. Het is volgens hem ook géén strategie, maar een tactiek. Hij gaf verder nog aan dat een like op Facebook voor een merk enkel willen zeggen dat je de permissie krijgt om die mensen te helpen en niet om ze te overladen met berichten.

 

Harry Demey stelde via de cases ‘Zot van A` en Merci om trager te rijden` tien jaar Antwerpse stadscommunicatie voor. “Merken op sociale netwerken willen tegenwoordig al te vaak onmiddellijk oogsten, het zaaien mag zoals in deze campagnes gerust tijd vragen”, aldus de CEO van reclamebureau LDV United.

 

Christopher Barger had de eer om de dag af te sluiten. Hij haalde aan dat content niet viraal hoeft te gaan, maar dat ze vooral de juiste doelgroep moet bereiken. Het mediaplatform mag bovendien nooit de strategie bepalen. Het is de strategie die het platform moet aanwijzen.