Verslag van een succesvolle eerste editie van Content Rules

FacebookTwitterLinkedIn

Op dinsdag 16 mei vond in de AP Hogeschool in Antwerpen de allereerste editie plaats van Content Rules. Het congres stond in het teken van content marketing en native advertising en werd bijgewoond door zowel journalisten als marketeers. Heel wat topsprekers passeerden de revue, wij pikken er enkelen chronologisch voor jou uit.

Joe Pulizzi over een goed content marketingplan

De oprichter van het Amerikaanse Content Marketing Institute omschrijft content marketing als het gebruiken van je eigen communicatiekanalen om een publiek/community te creëren.

Om te beginnen moet je jouw doelgroep bepalen en weten welke informatie ze willen krijgen. Nadat je jouw niche gevonden hebt, moet je een manier vinden om je te onderscheiden van jouw concurrenten.

Zorg alvast voor een consequente manier in het aanspreken van jouw community: hetzelfde kanaal, op een vast tijdstip en dit voor een langere periode.

Wat betreft het juiste kanaal om je publiek te bereiken, kan je best focussen op opt-in subscribers. Het gebruik van mailings is hierbij een goed idee, terwijl het organisch bereik van social media (vooral Facebook dan) eerder laag is.

Liesbeth Van Impe over het onderscheid tussen journalisten en marketeers

De hoofdredactrice van Het Nieuwsblad maakte duidelijk dat het verschil tussen een advertentie en een artikel steeds moet opvallen. Native advertising zoekt namelijk de grens op in de eeuwenlange evenwichtsoefening tussen journalistiek en advertising.

“Bedot je lezer nooit”, aldus Van Impe. En dus mag native advertising nooit overeenstemmen met “reclame zonder dat iemand het doorheeft”.

Verwarring helpt niemand vooruit en dus zijn duidelijke spelregels nodig op het vlak van lettertypes, kleuren en disclaimers.

Eindigen deed Van Impe met de boodschap: “Wees fier dat je marketeer bent, wees fier dat je journalist bent, maar denk nooit dat je dezelfde job doet”.

Simone Krouwer van Universiteit Antwerpen voegde hier nog aan toe dat een disclaimer met bedrijfslogo aangeraden is, omdat deze anders bij de lezers niet voldoende opvalt. Dit heeft overigens geen negatief effect, aangezien lezers transparantie appreciëren en wel degelijk op de hoogte willen zijn dat het om een advertorial gaat.

Bert Marievoet & Saskia Neirinckx over influencer marketing

Bert Marievoet, ex Twitter België en recent oprichter van Native Nation, opende met te stellen dat 25% van onze mediaconsumptie mobiel is en dat adverteerders dit nog steeds onderbenutten.

Waarom zouden adverteerders influencer marketing moeten overwegen? Omdat consumenten uitgekeken zijn op merken en liever geïnspireerd worden door echte mensen.

Cijfers bewijzen immers dat het aantal fans van merken op sociale media daalt en dat ook adblockers gretig worden geïnstalleerd.

Saskia Neirinckx van The Wicked PR ging hierop verder en had het over wat iemand een goede influencer maakt. Er bestaat immers niet zoiets als een “one size fits all influencer list”.

Een goede influencer is authentiek en heeft ook voldoende non sponsored content. Het is fout om te denken dat enkel de bereikcijfers van de influencer tellen.

Joël De Ceulaer over onafhankelijke journalistiek

De senior writer van De Morgen besprak het verschil tussen objectieve en onafhankelijke journalistiek. Native advertising kan objectief zijn, maar is nooit onafhankelijk. Je bent pas echt onafhankelijk als je nergens lid van bent noch van iemand geld ontvangt.

Een goed voorbeeld van volledig onafhankelijke journalistiek komt uit Nederland. “De Correspondent is het perfecte voorbeeld van de journalist die zich volledig emancipeert en zelfs geen verantwoording moet afleggen aan een uitgever.”

Voor kwaliteitsmedia wordt de lezersmarkt alsmaar belangrijker qua inkomstenmodel. “De Correspondent is puur digitaal, telt geen advertenties en heeft enkel crowdfunding en abonnees als inkomsten.”

Tweede editie?

Ook op www.contentrules.be kan u presentaties, verslagen en foto’s terugvinden.

Bovendien zal er volgend jaar een posthogeschoolvorming met betrekking tot content marketing plaatsvinden. Ook wordt er reeds nagedacht over een tweede editie van Content Rules.