Seminarie van UPP op 27/4 over de verdienmodellen van uitgevers

FacebookTwitterLinkedIn

De business-taart van de gedrukte media is de laatste 100 jaar steeds kleiner geworden. Telkens opnieuw diende een stukje van de koek afgestaan te worden aan door technologie nieuw ontwikkelende media: radio, cinema, televisie. Een deel moeten afstaan aan anderen gebeurt nooit met plezier maar als je het grootste stuk van de taart hebt, is het nog relatief makkelijk een stukje te verliezen.

Met de opkomst van de commerciële televisie in België werd het echter pijnlijker. De gedrukte media verloren hun leiderspositie zowel bij de mediaconsumenten als bij de adverteerders. Het vertrouwde verdienmodel voor de gedrukte media (drager papier, grote oplages, veel adverteerders aan mooie advertentietarieven) begon barsten te vertonen.

De digitalisering én het veranderend media-/leesgedrag heeft de gedrukte media en hun verdienmodel in een ‘noodtoestand’ gebracht. Gekende werkwijzen bleken steeds minder soelaas te brengen. De uitgeefsector diende zich heruit te vinden: aanpassen of verdwijnen.

Niettegenstaande het marktaandeel van de uitgevers sterk geslonken is in het totale mediagebruik, blijft de veerkracht van de uitgevers verrassend groot. En die veerkracht is cruciaal om content, het echte kapitaal van elk uitgeefbedrijf, adequaat te vermarkten.

Blijft de vraag hoe het adequaat vermarkten van content, onafhankelijk van medium of platform, omgezet kan worden in een haalbaar verdienmodel.

Dit media‑seminar toont ons enerzijds hoe enkele Belgische uitgevers omgaan of omgegaan zijn met deze uitdaging, anderzijds geeft keynote speaker Andy Cowles ons een inkijk hoe hiermee in de Angelsaksische landen is omgegaan. Zijn er andere inzichten verworven? Staat men er verder dan hier? Kunnen we iets opsteken van de Angelsaksische aanpak?

Alle informatie over dit evenement vindt u in onze agenda!