UMA Day 2018: Future of Media Agencies is now!

FacebookTwitterLinkedIn

Vorige donderdag vond de vierde editie van de UMA Day plaats in Kinepolis Brussel. Tijdens het event kondigde de UMA (United Media Agencies) de lancering van enkele nieuwe initiatieven aan. Die werden voorgesteld door François Chaudoir in een vooraf opgenomen video. Ten eerste wil de UMA een charter voor de zelfregulering van mediapitches aan de UBA voorstellen. Daarnaast komt er een inspiratie- en samenwerkingsplatform met de partners uit de out-of-homesector en een ‘position paper’ over de toekomst van mediabureaus, waarvan bepaalde punten op de UMA Day werden toegelicht. Tot slot wordt er werk gemaakt van investeringen in de expertise van jonge talenten als onderdeel van een intensievere samenwerking met CommPass en de verdere uitrol van YMCE-competities.

De website van de vereniging wordt een echt platform om kennis te delen. Alle commissiedocumenten van de UMA zullen er te raadplegen zijn en de website zal ook publicaties van UMA-leden toegankelijk maken, zoals studies, nieuwsbrieven en whitepapers.

Woordvoerder van de UMA Jos Van Campenhout kondigde de lancering aan van een inspiratieplatform, waar UMA-experten en out-of-homespecialisten voortaan de meest inspirerende campagnes van de afgelopen maanden kunnen delen en ‘best practices’ kunnen aanprijzen die met affichage te maken hebben. Een dertigtal campagnes kunnen nu al bekeken worden op het platform. Om deze eerste campagnes te selecteren zat voorzitter Catherine Closset (Renault) samen met een raad van experts bestaande uit adverteerders Christine Jean (AG Insurances), Valérie Bracke (KBC) en Erika Vanobbergen (Decathlon); OOH-partners Veerle Colin (JCDecaux), Aurélie de Montjoye (Clear Channel), Chistine Van Den Berghe (LijnCom), Mieke Van de Gehuchte (LijnCom) en Mathieu France (Mediafield); en ten slotte de UMA-specialisten Sandra Ceurens (Rapport) en Jos Van Campenhout (Outsight).

De winnaars van de YMCE Data Driven

Als slotstuk van de dag werden de winnaars van de YMCE Data Driven uitgeroepen. De prijs werd toegekend door de jury, met Simon De Pauw (Digital Communication Manager bij Volkswagen Belgium) als voorzitter, aan het team van Laura Sierra Alvarez (Space) en Diego Llera (Hybrid Agency). Het publiek onthaalde de in totaal 16 jonge deelnemers op een warm applaus. Elk van hen deed namelijk zijn uiterste best van bij de ochtendbriefing tot aan de presentaties voor de jury, op 16 oktober bij Bisnode.