UMA Benchmark Digital Media Investments: marktaandeel van digital stijgt tot 33,6% in eerste semester van 2021

FacebookTwitterLinkedIn

De UMA Benchmark Digital Media Investments voor het eerste semester 2021 geeft de herneming van de markt weer in vergelijking met de eerste lockdown-periode: de totale markt stijgt met 24,8% ten opzichte van de eerste zes maanden van 2020, de digitale kanalen doen nog beter (+41,6%) waardoor hun marktaandeel groeit tot 33,6%.

De mediabureaus van de UMA, samen met de agentschappen AdSomeNoise, blue2purple, Pivott en Ogilvy Social.Lab, brengen elke zes maanden een gedetailleerd rapport uit over de investeringen in digitale kanalen in 44 verschillende economische sectoren.

“Digital” was goed voor 33,6% van de totale reclamebestedingen tijdens het eerste semester van 2021, binnen een markt die met 24;8% stijgt ten opzichte van de rampzalige lockdownperiode van 2020.

E zijn duidelijke verschuivingen merkbaar in de marktaandelen van de verschillende numerieke kanalen die samen het marktsegment ‘Digital’ vormen: Social is de grootse groeier (+20%) en is nu goed voor meer dan een kwart van de investeringen binnen dit segment, Video (+15%) en Other Digital (+7%) zijn de andere stijgers. SEA (-25%) geeft het meeste marktaandeel prijs. Display daalt met 9% ten aanzien van de eerste lockdown periode van vorig jaar maar blijft het grootste numerieke reclamekanaal.

Opmerking: er is een klein verschil in perimeter in de gedeclareerde cijfers tussen het eerste semester 2021 en dezelfde periode vorig jaar door het toetreden van Ogilvy Social.Lab tot de studie in december 2020. De perimeter is wel identiek aan de UMA Benchmark voor het totale jaar 2020.

Het bovenstaande rapport is gebaseerd op declaraties van netto media-investeringen, exclusief technische kosten en vergoedingen, door UMA-leden en de bureaus AdSomeNoise, blue2purple, Ogilvy Social.Lab en Pivott. Elk bureau vulde een tabel in met de 44 sectoren die door de Commissie van Deskundigen van de UMA zijn gedefinieerd op basis van de Nielsen Media Data Bank, met opgave van de totale investeringen van de adverteerders en merken die bij deze sectoren betrokken zijn voor 5 verschillende digitale kanalen: Social, SEA, Display, Online Video en ‘Other Digital’.