Top van de Europese communicatiewereld verzamelt voor Eurobest in Antwerpen

FacebookTwitterLinkedIn

Van 1 tot 3 december wordt Antwerpen de thuishaven van ruim tweeduizend creatieve denkers en doeners. Eurobest, het belangrijkste Europese festival voor creativiteit in reclame en communicatie, strijkt dan in en rond de Arenbergschouwburg neer.

 

Jaarlijks nemen tot tweeduizend creatievelingen uit heel Europa deel aan Eurobest, dat bestaat uit tientallen seminars, workshops, academies en een ‘young creatives’ competitie. De driedaagse wordt afgesloten met een awards-ceremonie waar een internationale vakjury het beste Europese werk in communicatie en reclame van het voorbije jaar lauwert.

 

Belgische communicatiebureaus scoren traditioneel erg sterk bij deze gerenommeerde prijzen. Onder andere de Antwerpse bureaus Duval Guillaume en LDV United haalden de voorbije jaren meerdere prijzen naar hun thuisstad. Vorig jaar werden 24 Eurobest awards aan Belgische winnaars uitgereikt, in 2012 waren dat er zelfs 40.

 

België in top creatieve communicatiewereld

 

Het festival komt nu voor het eerst naar ons land en niet alleen het programma, maar ook de samenstelling van de jury’s kleurt Belgisch. In de jury’s zetelen elf Belgen, waarvan drie zelfs als juryvoorzitter mogen aantreden. Deze eer valt te beurt aan Jens Mortier (Mortierbrigade en voorzitter Creative Club of Belgium), Geoffrey Hantson (Happiness) en Leonid Sudakov (Mars Belgium).

 

De keuze voor Antwerpen kwam er niet toevallig. Festivaldirecteur Louise Benson legt uit: “België zit in de top van de wereldwijde creatieve communicatiewereld. Ze pakken uit met ‘high level’ campagnes en verrassen elk jaar steeds meer (inter)nationale bedrijven met innovatieve ideeën. Door Eurobest naar Antwerpen te brengen, erkennen we dit uitzonderlijke talent. Antwerpen vertaalt perfect wat Belgisch communicatietalent sterk maakt: een onverschrokken aanpak, rechtuit, een tikkeltje dwars, trots en de juiste dosis zelfrelativering. Die aanpak willen we graag aan de Europese wereldtop meegeven”.

 

Burgemeester Bart De Wever sluit zich hierbij aan: “Creativiteit zit in het DNA van onze stad, maar we verbinden het ook steevast met onze handelsgeest en een open blik op de wereld. Antwerpen is een creatieve metropool op mensenmaat. Eurobest is het gedroomde platform en uithangbord voor het creatieve werk dat in onze stad ontstaat, en tegelijk een gelegenheid om talenten uit heel Europa aan te trekken”.

 

Belangrijke sector in Antwerpen


Reclame en communicatie vormen één van de belangrijkste creatieve sectoren in Antwerpen: er zijn meer dan 1.200 ondernemingen in actief, op een totaal van ruim 8.000 creatieve bedrijven. Antwerpen staat eveneens bekend om zijn uitstekende opleidingen, en ook tijdens Eurobest zal er aandacht zijn voor het jonge talent dat over het hele continent naar Antwerpen afzakt. Zo organiseert de Creative Club of Belgium een apart hoofdkwartier met een eigen programma voor ‘young creatives’ in jeugdherberg Pulcinella. Het festivalprogramma van lezingen en workshops wordt in overleg met de lokale creatieve gemeenschap gemaakt, en zal op verschillende manieren ook door het grote publiek beleefd kunnen worden.

 

Schepen voor Economie en Cultuur Philip Heylen: “Creatief talent studeert, experimenteert, start en groeit in Antwerpen, waarna het zijn vleugels uitslaat naar het buitenland. Net als Eurobest is onze stad een ware ’testing ground’, één die al eeuwenlang creativiteit en ondernemerschap koestert. Hier zijn de omstandigheden ideaal om vernieuwend werk te maken én te testen bij de Antwerpenaars, die genoegzaam bekend staan als een zeer kritisch publiek”.

 

Eurobest trekt jaarlijks tot 2.000 creatieve professionals naar haar gaststeden. Ook dit is een grote opportuniteit voor Antwerpen, weet Schepen voor Toerisme en Middenstand Koen Kennis: “Bezoekers van congressen en festivals kunnen uitstekende ambassadeurs voor onze stad worden. We willen de deelnemers van Eurobest daarom een unieke ervaring in onze stad laten beleven, en we zullen daar de lokale creatieve gemeenschap actief bij betrekken”.

 

Geoffrey Hantson, Chief Creative Officer bij Happiness en voormalig Creative Director bij het Antwerpse Duval Guillaume, concludeert: “Eurobest in Antwerpen, dat is de ultieme erkenning voor het feit dat op het internationale creatieve toneel de Belgische reclame-industrie al jarenlang ver boven haar gewichtsklasse strijdt. Laten we daar allemaal heel erg fier op zijn en Eurobest gebruiken als een stimulans om het nog beter te doen”.