Tipik van RTBF: La Deux en Pure worden een nieuw 360°-merk voor jongvolwassenen

FacebookTwitterLinkedIn

RTBF staat op het punt een nieuw medium te lanceren, op basis van een fusie tussen tv-zender La Deux en radiostation Pure. Op 7 september zal het van start gaan met Tipik, een project ‘digitaal-radio-tv’ voor een jongvolwassen doelgroep (25-44-jarigen).

Tipik is beschikbaar via RTBF.be/tipik (vanaf 7 september), een Facebookpagina, een Instagramaccount, een YouTubekanaal en op Auvio. De radioprogrammatie (het voormalige Pure) wordt grondig vernieuwd. Het televisiegedeelte (het voormalige La Deux) behoudt de vaste waarden, maar tal van nieuwigheden geven de voormiddag, access- en primetime wel een boost. Qua aanbod plaatst Tipik eigen producties en sterke programma’s centraal.

Vanaf eind 2018 evolueerde de eerder mediagerichte RTBF naar een publieksgerichte structuur en paste het zijn content aan aan vier fundamentele doelgroepen, waaronder de jongvolwassenen. Die doelgroep onderscheidt zich zowel door specifieke waarden (authenticiteit, transparantie, eenvoud, concreetheid, enz.) als door een dualiteit: de behoefte aan lichtheid en ontspanning enerzijds en de zin om de wereld te begrijpen en er vat op te krijgen anderzijds.

Tipik zal deze aandachtspunten ontwikkelen:

  • Charismatische en authentieke ambassadeurs
  • Diversiteit en verschil
  • Betekenis en ontdekking
  • Lichte en humoristische tone of voice
  • Sterke thema’s en evenementen
  • Belgische identiteit in content en expressie

Informatie over de programmatie op Tipik vindt u in ons Franstalige overzichtsartikel.