Telenet investeert in Vlaams medialandschap, neemt Sanoma-aandeel over en verwerft 50% participatie in De Vijver Media

FacebookTwitterLinkedIn

Telenet kondigt vandaag aan dat het een overeenkomst heeft bereikt met de aandeelhouders van De Vijver Media. Het wil hiermee een garantie zijn voor het ruime aanbod Vlaamse kwaliteitsprogramma’s die VIER en VIJF brengen.

 

Telenet neemt een participatie van 50% in De Vijver Media via een overname van Sanoma’s aandeel voor 26 miljoen euro en een additionele cash investering in het bedrijf van 32 miljoen euro. Wouter Vandenhaute (CEO van De Vijver Media) en zijn zakenpartner Erik Watté houden via hun vennootschap W&W 25% van de aandelen aan. Ook Corelio behoudt 25% van de aandelen in De Vijver Media.

 

Dankzij de lange termijnparticipatie van Telenet krijgen zowel de zenders VIER en VIJF als het productiehuis Woestijnvis opnieuw zuurstof om hun strategie verder uit te bouwen en worden nieuwe financiële en technologische mogelijkheden gecreëerd voor de Vlaamse audiovisuele sector om lokale creatieve topprogramma’s te blijven produceren. De overeenkomst wordt nu – zoals wettelijk verplicht – voorgelegd aan de Europese Mededingingsautoriteiten voor finale goedkeuring.

 

Met deze participatie in De Vijver Media kan Telenet impulsen geven aan een nieuw zendermodel en samen met de zenders VIER en VIJF ook het Vlaamse zenderlandschap mee helpen innoveren. Door de groeiende convergentie tussen vaste en mobiele diensten en het naar elkaar groeien van internet en klassieke televisie, moet de volgende stap gezet worden om de klant de nieuwe mogelijkheden optimaal te laten benutten. Telenet gelooft dat het in samenwerking met VIER en VIJF kan meewerken aan een nog rijkere televisie-ervaring voor de consument.

 

John Porter, CEO Telenet: “Onze participatie in dit uiterst creatieve bedrijf is voor ons een nieuwe stap om innovatie in lokale content te realiseren, samen met een bestaande sterke zendergroep. Ons doel is om de Vlaamse kijker het beste en modernste multimediale entertainment te bieden. Vanzelfsprekend is dit geen evidente stap voor een kabelbedrijf, maar ik ben ervan overtuigd dat het Vlaamse medialandschap alleen maar sterker zal worden door deze instap en dat de Vlaamse kijker daar alle vruchten van zal plukken”.

 

Wouter Vandenhaute, CEO De Vijver Media: “Een televisielandschap met naast een openbare omroep twee volwaardige commerciële spelers biedt op lange termijn de beste garantie op kwaliteit voor de Vlaamse kijker, die de voorbije twee jaar geweldig verwend is”.

 

Als lokale speler in het Vlaamse media-ecosysteem zet Telenet zich al een aantal jaren in voor een sterk audiovisueel landschap in Vlaanderen als tegengewicht voor steeds sterker wordende buitenlandse spelers. Telenet steunt lokale zenderinitiatieven als Studio 100, Ment TV, (L)Acht, Njam en LibelleTV. Daarnaast vernieuwde Telenet onlangs zijn contracten met grote zenders als VRT, RTBf  en MEDIALAAN en verwierf het vorige week opnieuw de uitzendrechten voor alle wedstrijden van het Belgische eersteklassevoetbal. Met Yelo TV en Rex & Rio zorgt Telenet er voor dat de kijkervaring voor zijn klanten voortdurend verbeterd wordt. Telenet heeft in 2012 zijn STAP initiatief gelanceerd waarbij het over vier jaar 30 miljoen euro in lokale series en films investeert. “Het Vonnis”, “Marina”, de film van FC De Kampioenen en reeksen zoals “Met Man en Macht” kwamen mede tot stand dankzij de financiële steun van Telenet. De participatie in de Vijver Media past in deze strategie van ondersteuning van sterke lokale audiovisuele content.

 

Telenet benadrukt dat de participatie in De Vijver Media niet zal leiden tot een verandering in de overeenkomsten die zij beiden vandaag hebben met andere televisie-aanbieders.