Space: mediabureau actief op weg naar duurzaamheid

FacebookTwitterLinkedIn

Space behaalde onlangs het CO2-neutraal certificaat van CO2logic. Dat gebeurde nadat het mediabureau in september 2021 begon met de meting van de huidige impact van de bedrijfsactiviteiten in termen van CO2-uitstoot. Bedoeling: bepalen wat er moet gebeuren om de koolstofvoetafdruk te verkleinen. Deze klimaatuitdaging zal binnenkort gepaard gaan met andere maatregelen en acties met het oog op meer duurzaamheid. Het initiatief gaat uit van de jongere generatie en geniet de volledige steun van het management.

Er werd ook een taskforce voor koolstofneutraliteit in het leven geroepen onder de naam Space Oxygen. Deze taskforce zet zich in om een beeld te krijgen van de koolstofimpact die de activiteiten van het mediabureau veroorzaken, die te compenseren en een meerjarig compensatieplan te implementeren.

De verschillende etappes van het proces werden begeleid door CO2logic dat Space de nodige tools aanreikte en ook het CO2-neutrale label toekende. “Het leek ons inderdaad noodzakelijk om een officiële certificering te behalen. We zien veel bedrijven die prat gaan op hun carbon free inspanningen, maar vaak zonder dat er de erkenning van een formele bron aan te pas komt. We willen de dingen goed doen en ons niet bezondigen aan green bashing”, preciseert Jonathan Jacoby (Digital Transformation Director) die verantwoordelijk is voor het project Space Oxygen.

Concreet zou het bureau zijn CO²-uitstoot van 2019 met 70% moeten beperken tegen eind 2023, bijvoorbeeld door middel van car pooling of het gebruik van zonnepanelen. François Chaudoir, CEO van Space: “Dit zijn geen eenmalige acties ter promotie van het bureau, maar wel noodzakelijke en serieuze bijdragen aan het streven naar een evenwichtigere wereld voor mens en milieu.”