Sévérine Distave en Yannick Bouillon zijn de Marketers of the Year 2016

FacebookTwitterLinkedIn

Gisterenavond maakten STIMA en Trends de Marketers of the Year 2016 bekend.

Aan Nederlandstalige zijde was Sévérine Distave, VP Marketing & Innovation bij Alpro Europe, de winnares. Inge Ampe (ING), Stef De Corte (Smartphoto), Patrick Kindt (KBC) en Dirk Van de Walle (Spadel) waren de andere genomineerden.

Aan Franstalige zijde ging Yannick Bouillon, Marketing & E-commerce Director bij Vanden Borre, met de eer lopen. Zij haalde het van Aurélie Denayer (Mars), Kim Beyns (NRJ), Nathalie Erdmanis (Brussels Airlines) en Sylvie Bove (Yves Rocher).

De Marketer of the Year is de jaarlijkse bekroning voor een marketingvrouw of -man voor haar of zijn realisaties op vlak van marketing en initiatieven om het marketingvak uit te dragen bij het grote publiek.

Sévérine Distave

Na een eerste contact met marketing bij Yplon ging Sévérine marketing studeren aan de Vlerick Business School om “de consument beter te begrijpen en relevant te zijn voor hem”. Na een ervaring bij Unilever als Junior Brand Manager Laundry en uiteindelijk Business Leader Personal Care, maakte ze de overstap naar marktonderzoek, maar ze zag in dat ze het marketingvak miste. “Ik wil niet alleen vertellen wat te doen, ik wilde het ook zelf doen”. Severine stapte in 2010 over naar Alpro Europe. Sinds 2014, als Vice President Marketing & Innovation, is ze bevoegd voor de volledige strategie van het merk Alpro in Europa. “Daarom heb ik voor Alpro gekozen. Je voelt dat de consument tot in de kern van het bedrijf zit. Het is mijn rol erover te waken dat dat zo blijft”. Naast de prachtige resultaten was de jury sterk onder de indruk van de manier waarop Severine en Alpro met “marketing in a digital world” bezig zijn: heel pragmatisch en heel succesvol.

Sévérine Distave

 

Yannick Bouillon

De ‘akte van vertrouwen’ tussen Yannick Bouillon en Vanden Borre bestaat al 23 jaar. De keten hecht veel belang aan dienstverlening op mensenmaat. “Marketing moet een bindmiddel zijn dat ervoor zorgt dat de klant en de expert elkaar op het juiste moment op de juiste plaats ontmoeten”, zegt de Carolo, die al vroeg anticipeerde op de digitalisering en in 2004 de concurrentie te snel af was met clic & collect. Nu Fnac Darty (het moederhuis van Vanden Borre) kocht, blijft de vraag of de nieuwe eigenaar Bouillon bij het commerciële beleid even vrij zal laten als vroeger.

Yannick Bouillon