Reclameregulator JEP breidt bevoegdheden uit

FacebookTwitterLinkedIn
jep

De Jury voor Ethische Praktijken inzake reclame (JEP), het zelfregulerend orgaan van de reclamesector in België, krijgt een pak extra bevoegdheden. Zo kan er voortaan worden ingegaan op meer reclameboodschappen die online worden verspreid.

De JEP deed tot nu toe vooral uitspraken over reclamecampagnes die verspreid werden via massamedia (geschreven pers en audiovisuele media), gepersonaliseerde reclame en affiches die via erkende bedrijven werden verspreid.

Ook bepaalde online reclameboodschappen vielen al onder de bevoegdheid van de JEP, maar voortaan zal het zich kunnen uitspreken over de inhoud van alle digitale campagnes. Zo worden onder meer de websites van adverteerders aan de lijst met bevoegdheden toegevoegd, alsook reclameberichten op sociale netwerken of via banners, pop-ups, zoekresultaten en apps.

“De maatschappij evolueert in een meer digitale richting, dus is het voor ons sowieso nodig om mee te evolueren”, zegt Piet Moons, voorzitter van de JEP. De beslissing om de online bevoegdheden fors uit te breiden komt vooral vanuit de reclamesector zelf, zo klinkt het nog.

Daarnaast zal de regulator zich voortaan ook kunnen buigen over alle affiches die de sector verspreidt. Als voorbeeld verwijst de JEP onder meer naar reclameaffiches aangebracht in openbare of vrij toegankelijke plaatsen, reclameaffiches aangebracht op en in voertuigen en naar reclamespandoeken die zijn aangebracht aan gevels van gebouwen.

Tot slot wordt de JEP ook bevoegd voor alle reclamedragers (zoals panelen, affiches en winkeltassen) op verkooppunten en voor alle folders en brochures.

Bron: Belga.