Plurimedia 2020.1-barometer: LuxMediaHouse bevestigt zijn leiderspositie

FacebookTwitterLinkedIn

Het onderzoek werd uitgevoerd op vraag van uitgevers en grote mediagroepen Editpress, IPL en Saint-Paul Luxembourg en wil de belangrijkste titels analyseren, gaande van pers over radio en tv tot websites.

Uit de barometer blijkt dat dit jaar meer dan 81% van de bevolking (419.000 mensen) één of meer media gebruikt die door de regie LuxMediaHouse beheerd worden. Het heeft deze prestaties te danken aan haar referentiemerken en in het bijzonder aan haar aanbod van dagbladen, die 99% van het dagelijkse perspubliek in Luxemburg vertegenwoordigen.

L’essentiel, marktleider bij de 15-49-jarigen, had 5.800 lezers meer dan tijdens de vorige editie. Het bereikt dagelijks 128.400 lezers (papier + online). Wekelijks luisterden er ook 146.0000 mensen naar de radio (inclusief grensbewoners).

Wat de Luxemburgse bevolking betreft, verstevigt de krant Luxemburger Wort haar eerste plaats, voor RTL.lu en RTL Radio Lëtzebuerg, met dagelijks 117.800 lezers, wat overeenkomt met meer dan 43% van de Luxemburgse bevolking ouder dan 15 jaar.

Het dagblad Tageblatt ziet zijn lezersaantal op 15-34-jarigen stijgen met 8% vergeleken met de vorige golf. Het blijft een voorkeurstitel voor buitenlandse inwoners die 66% van het lezerspubliek vertegenwoordigen.

Lëtzebuerger Journal vergroot zijn lezerspubliek met 6%, ofwel 8.700 lezers die ouder zijn dan 15 jaar. Een stijging die het dagblad voor een groot deel te danken heeft aan de toename in de leeftijdsgroep 15-34 jaar (+28% t.o.v. 2019).

U kunt de volledige resultaten van de studie hier bekijken.