De Vlaamse mediasector staat voor grote uitdagingen. Bij een ongewijzigd mediabeleid dreigen de Vlaamse private omroepen vanaf 2026 structureel verlieslatend te worden, met verstrekkende gevolgen voor de hele sector.
Daarom vragen Play Media en DPG Media de Vlaamse mediaminister (Cieltje Van Achter) en de federale onderhandelaars om twee concrete maatregelen: een eerlijker speelveld creëren ten opzichte van internationale techgiganten en een fiscaal gunstig kader voor investeringen in lokale content.
Alleen zo kan de mediasector gezond en dynamisch blijven, en bijdragen aan een sterke, herkenbare Vlaamse cultuur en identiteit.
Ambitieus toekomstgericht mediabeleid broodnodig
De private omroepen vragen om eerlijke concurrentie met internationale techbedrijven zoals Google, Amazon, Netflix en TikTok, die de advertentiemarkt overspoelen en profiteren van schaalvoordelen en belastingvoordelen die lokale omroepen niet genieten. Lokale omroepen hebben daarnaast te maken met strenge reclamebeperkingen (denk aan het verbod op reclame voor kansspelen of tabak), wat hen in een ongunstige positie plaatst tegenover de internationale spelers. Daarom vragen de omroepen aan de beleidsmakers een gelijk speelveld voor alle spelers in de markt en om geen nieuwe reclamebeperkingen in te voeren voor lokale media. Daarnaast vragen ze een fiscaal gunstig kader voor adverteerders die hun reclamebudgetten bij lokale media besteden in plaats van op internationale platformen. Dat zou de Vlaamse omroepen de nodige zuurstof geven en inkomsten die opnieuw geïnvesteerd kunnen worden in Vlaamse producties.
Dirk Lodewyckx, Algemeen Directeur TV, Radio & Streaming van DPG Media: “Onze sector voelt de druk al jaren: de kosten stijgen, terwijl onze inkomsten steeds verder afnemen. Daarom vroegen we consultancybureau PMP om de trends te onderzoeken, en de uitkomst is alarmerend. Zonder in te grijpen dreigen de Vlaamse private omroepen vanaf 2026 structureel verlieslatend te worden, door de afname van inkomsten uit distributie en reclame. We blijven echter niet bij de pakken zitten, want wij zijn ondernemers. Wij zullen blijven investeren in lokale content, digitale platformen en innovatie.”
Jeroen Bronselaer, CEO van Play Media: “Toch kunnen deze inspanningen het verlies niet volledig compenseren. Als we de Vlaamse mediasector gezond willen houden, zijn concrete beleidsmaatregelen noodzakelijk. Wij vragen daarom om een eerlijker speelveld. Alleen met een ambitieus mediabeleid vanuit de overheid kunnen we als Vlaamse media-ondernemers onze maatschappelijke rol blijven vervullen en onze sector versterken.”
Vlaamse private omroepen onder onhoudbare druk
Uit recent onderzoek door het consultancybureau PMP blijkt dat de Vlaamse private omroepen bij een ongewijzigd beleid in een negatieve spiraal terecht dreigen te komen. De studie voorspelt een verlies van maar liefst 50 miljoen euro aan jaarlijkse inkomsten tegen 2029 door twee grote trends. Enerzijds zal de groeiende cord cutting in Vlaanderen leiden tot het verlies van ongeveer 600.000 kabelabonnementen, goed voor een daling van 31 miljoen euro aan distributie-inkomsten. Anderzijds zullen de advertentie-inkomsten uit traditionele televisie fors terugvallen. Hoewel digitale videoplatformen (zoals VTM GO en GoPlay) een deel compenseren, blijft de balans negatief, met een jaarlijkse daling van 20 miljoen euro in advertentie-inkomsten.
Als er geen actie wordt ondernomen, wordt de druk op de Vlaamse mediasector onhoudbaar – met potentieel zeer zware gevolgen. De omroepen zullen dan volgens de PMP-studie onvermijdelijk moeten besparen op programma’s, met als gevolg een kwart minder bestellingen bij Vlaamse productiehuizen. Als de trend zich doorzet zou dat kunnen resulteren in 700 jobs die verdwijnen, de entertainment- en nieuwsprogramma’s die onder druk komen te staan en uiteindelijk zouden zenders bij ongewijzigd beleid mogelijk verdwijnen.
Lokale media als maatschappelijk relevante motor
De omroepen benadrukken dat lokale content meer is dan entertainment. Ze zorgen voor verbinding en solidariteit in Vlaanderen, voor creativiteit en innovatie. Ze versterken de diversiteit en pluraliteit en staan garant voor sterke informatie en objectiviteit in de berichtgeving. Ook op economisch vlak vervult de mediasector een belangrijke rol, met een jaarlijkse omzet van 2 miljard en een werkgelegenheid voor ongeveer 7.000 mensen. Door een breed en kwalitatief aanbod dragen de Vlaamse omroepen bij aan de identiteit en creativiteit van de gemeenschap. Daarom roepen de Vlaamse private omroepen de overheid op om dringend werk te maken van een geïntegreerd mediabeleid dat de toekomst van de Vlaamse mediasector veiligstelt.
UPDATE – Reactie Cieltje Van Achter: “Vlaamse tv-apps meer zichtbaar en vindbaar maken op smart-tv’s”
Vlaams mediaminister Cieltje Van Achter (N-VA) heeft oren naar de vraag van de commerciële omroepen DPG Media en Play Media naar een sterker ondersteunend beleid, in de strijd tegen de grote internationale spelers als Netflix, Google en TikTok. Zo wil ze een verplichting invoeren om ook de apps van de Vlaamse omroepen beter zichtbaar en vindbaar te maken op smart-tv’s.
“Ik deel hun bezorgdheid”, reageerde minister Van Achter in De Ochtend op Radio 1. Een concrete maatregel waar ze aan wil werken, is het beter zichtbaar en vindbaar maken van Vlaamse tv-apps, zowel van de commerciële omroepen als van de openbare omroep VRT. “Op de afstandsbediening van een smart-tv staat nu vaak een knopje dat rechtstreeks naar Netfllix of naar Google leidt, terwijl de Vlaamse apps soms bijna niet vindbaar zijn. Dat is een enorme barrière, maar via wetgeving kun je opleggen dat die apps vindbaar moeten zijn.”
Van Achter legde uit dat Vlaanderen reeds aan een gelijk speelveld werkt door mediaspelers als YouTube, Instagram, Facebook en TikTok vanaf 1 januari 2025 te verplichten in Vlaamse producties te investeren. Een nieuw meetsysteem moet dan weer beter in kaart brengen hoe de Vlaming media consumeert: “Met die data zullen we dan naar de adverteerders kunnen stappen en hen tonen hoe het interessant kan zijn om te adverteren op de Vlaamse omroepen”. Ze hoopt tegelijk dat een nieuwe studie over hoe kan worden vermeden dat advertentie-inkomsten naar internationale platformen verschuiven kan leiden tot concrete maatregelen.
DPG Media en Play Media vragen ook om geen bijkomende beperkingen voor adverteerders op te leggen. Daar is Van Achter het alvast mee eens. De vraag voor een belastingvoordeel voor bedrijven die adverteren bij lokale media is dan weer voor het federale niveau. “Daar kan ik mij nu niet over uitspreken”, aldus de minister.